Een auto kopen tot 2000 Euro

Een auto die je koopt voor rond de 2000 Euro, is doorgaans ouder dan 10 jaar of van een merk dat niet erg populair is onder autokopers. Dat kan zijn omdat dergelijke auto's een slechte reputatie hebben of gewoon niet mooi gevonden worden.

Dit betekent in het kort dat een Volkwagen Golf, een BMW 3-serie, een audi-A4 of een Ford Focus tot 2000 Euro, ouder zal zijn en een hogere kilometerstand zal hebben dan bijvoorbeeld een Kia Rio die hetzelfde kost. Kortom, een beetje slim kijken, rijden en rondneuzen kan je zomaar meer auto opleveren voor diezelfde 2000 Euro.

Kijk eens naar minder populaire auto's

De middenklasse auto, ofwel gezinsauto, en de kleine auto vinden het gretigst aftrek in de tweedehands automarkt. En zijn om die reden in verhouding dan ook het duurst. Bovendien zien we dat de Duitse auto's de lijstjes van populaire tweedehands auto's doorgaans aanvoeren.

Iets wat te maken heeft met de inmiddels zowat onverwoestbare reputatie die Duitse auto's hebben op het gebied van betrouwbaarheid, bedrijfszekerheid en kwaliteit.

Een reputatie die Duitse auto's overigens niet voor niets hebben. Want wie goed kijkt zal nog geregeld een BMW 3-serie uit de jaren '80 kunnen zien rondrijden in een bijna onberispelijke staat.

Het is dan ook goed voorstelbaar dat wanneer je in de markt bent voor een tweedehands auto, je zeker ook gaat kijken naar een auto van Duitse makelij. Want tenslotte wil ook jij graag een betrouwbare auto voor je geld, die er tevens nog zo goed mogelijk uitziet.

Echter, ook auto's met een goede reputatie hebben op gezette tijden onderhoud nodig. Want zonder gedegen onderhoud wordt zelfs een auto zo degelijk als een Duitse auto onbetrouwbaar. Reputatie zegt dan ook lang niet altijd alles.

Zoals gezegd, voor een populaire auto die bovendien onder de autokopers een goede reputatie geniet, betaal je relatief veel geld voor relatief weinig auto.

De beste keuze die je zou kunnen maken is een auto met een goede reputatie onder autokopers, maar die desondanks toch niet zo populair is onder diezelfde autokopers.

Dat lijkt echter steeds lastiger te worden. Want voorheen waren auto's van bijvoorbeeld Koreaanse afkomst zoals Hyundai, Kia en Daewoo niet bijster populair. Onbekend maakt tenslotte onbemind. En dus kon je voor heel weinig geld tweedehands heel veel betrouwbare Koreaanse auto kopen. Maar die tijden lijken ook steeds meer voorbij.

Meer kans om voor weinig geld veel auto te bemachtigen heb je, wanneer een auto met een hele behoorlijke reputatie ergens in zijn leven een beste deuk heeft opgelopen.

Een mooi voorbeeld hiervan is de Renault Laguna. De Laguna van Renault was van 1994 tot 2001 best een populaire en betrouwbare auto. Totdat Renault eind 2001 kwam met een volledig nieuwe Laguna, waarin de autosleutels vervangen werden door de 'Renault Card'. Toen na enige tijd bleek dat deze nieuwe Renault Laguna alles behalve betrouwbaar was, ging het snel bergafwaarts met de goede reputatie van de Laguna. Niemand wilde die auto tweedehands nog hebben. En dus werden ze verkocht voor dumpprijzen.

In 2005 werd deze rampzalige Renault Laguna vervangen. En was hij een serieus stuk beter. Echter, nog steeds heeft de Laguna van Renault te leiden onder de rampzalige reputatie van zijn voorganger. Met als gevolg dat de prijzen van een tweedehands Renault Laguna nog steeds vaak aangenaam laag zijn.

En dit is slechts één voorbeeld van vele reputaties van automerken en types die gesneuveld zijn door een uitglijder, vergelijkbaar met die van de Renault Laguna.

Waarop letten bij een auto van 10 jaar en ouder

Aan het kopen van een dergelijke auto zit alleen één nadeel. Je zult van plan moeten zijn om er voorlopig mee te blijven rijden. Want doorgaans zul je zo'n auto niet makkelijk weer kunnen verkopen. Omdat veel autokopers nu eenmaal alleen maar een deel van het verhaal weten. En dat is doorgaans alleen het slechte deel. Want slecht nieuws verkoopt nu eenmaal beter.

Zoals gezegd zullen veruit de meeste auto's die je kan kopen tot 2000 Euro 10 jaar of ouder zijn. Op zich hoeft de leeftijd van de auto geen probleem te zijn. Want vanaf de jaren 90 roesten de meeste auto's niet echt meer. Tenzij ze ooit in hun leven een keer schade hebben gehad. Veel auto's zullen dan op latere leeftijd juist op die plekken gaan roesten.

Waar je bij het kopen van een auto van 10 jaar en ouder wel altijd waakzaam voor moet zijn is, in hoeverre de auto op tijd zijn onderhoud heeft gehad. Want niets kan zo snel en zo serieus in de papieren lopen als het verhelpen van achterstallig onderhoud aan een auto.

Verstandig is dan ook ver weg te blijven van een auto met een dubieuze onderhoudshistorie. Dubieus wordt een onderhoudshistorie om te beginnen wanneer het onderhoudsboekje dat bij een auto hoort er niet meer bij is.

Wanneer het onderhoudsboekje er nog wel bij is, horen alle beurten tot de huidige kilometerstand netjes ingevuld te zijn. En voorzien te zijn van de paraaf van de monteur en een stempel van de garage.

onderhoudhistorie vind je in het onderhoudsboekje van de auto

Echter, meer dan eens komt het bij een oudere auto voor dat het onderhoudsboekje nog wel aanwezig is, maar niet compleet is bijgehouden. Vraag in een dergelijk geval altijd aan de huidige eigenaar waar hij de auto in onderhoud heeft gehad.

Je kunt dan altijd zelf de garage bellen. Bijna iedere garage heeft tegenwoordig een geautomatiseerd systeem waarin ze kunnen bekijken welke auto's ze in onderhoud hebben of hebben gehad. Wat er aan die auto's gerepareerd is en wat er eventueel nog gerepareerd moet worden. Dus eigenlijk precies wat de staat van onderhoud van de auto op dit moment is. Mits de auto uiteraard regelmatig bij de garage is geweest.

Naast dat het onderhoud in orde moet zijn, moet er ook een verse APK op de auto zitten. Kijk tevens, wanneer je de auto van een particulier koopt, in de kentekenpapieren hoelang de huidige eigenaar de auto gehad heeft. Heeft hij 'm zelf maar kort gehad en heeft hij of zij geen duidelijk verhaal waarom de auto zo snel weer weggedaan wordt, dan is dat een reden om extra alert te zijn. Want het zou kunnen betekenen dat er mogelijk iets aan de auto mankeert, wat wel eens een flinke garagerekening tot gevolg kan hebben.

Als je een beetje goed oplet en de tips in dit artikel in gedachten houdt, dan is het heel goed mogelijk om een auto te kopen tot 2000 Euro en daar nog een behoorlijke tijd plezier van te hebben.

Een laatste tip. Spendeer nooit je hele budget aan de koop van een auto. Wanneer je 2000 Euro tot je beschikking hebt, spendeer dan maximaal 1500 Euro aan de auto en houdt de rest achter de hand voor onvoorziene kosten. Op deze manier blijft het kopen van een auto daadwerkelijk dicht bij de 2000 Euro die je voor een auto wilde uitgeven.

Gerelateerd

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Daarom koop ik nog altijd alleen een auto die ik direct van eigen geld kan betalen.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €6500 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen