Een tweedehands auto kopen in Duitsland: Waarom zou je dat doen?

In Nederland staan meer dan voldoende auto's te koop. Er zou dan ook zeker iets van ieders gading bij moeten zitten. Waarom kiest menig autokoper er dan toch voor om een tweedehands auto te kopen in Duitsland?

Ten eerste zijn de prijzen van auto's in Duitsland een belangrijke reden om in Duitsland te gaan shoppen. Bovendien zijn Duitsers over het algemeen zuinig op hun automobiel. Ook dat maakt het aantrekkelijker om in ieder geval eens in Duitsland te gaan kijken.

Wat je moet weten over het kopen van een auto in Duitsland

Een tweedehands auto kopen in Duitsland verschilt eigenlijk niet zoveel van het kopen van een tweedehands auto in Nederland. Behalve dan dat in Duitsland het kenteken niet bij de auto hoort, maar bij de persoon die de auto bezit.

Dit betekent dat wanneer je een auto koopt in Duitsland er geen kenteken bij de auto zit. En geen kentekenpapieren. Wel krijg je andere papieren bij de auto, waarmee je in Nederland bij de RDW een kenteken voor de auto kunt aanvragen.

Bovendien heb je diezelfde papieren nodig om bij de douane het eventuele restant aan BPM af te rekenen dat nog op de auto zit, wanneer je deze naar Nederland importeert.

Maar met deze papieren kun je de auto niet zelf naar huis rijden. Wanneer je een auto koopt in Duitsland en je wilt 'm zelf naar huis rijden, dan heb je daar een zogenaamd exportkenteken voor nodig. Met een dergelijk kenteken is het toegestaan op Duitse wegen en op de Autobahn te rijden. Tevens is de auto verzekerd.

Het exportkenteken dient in Duitsland te worden aangevraagd. Dit kan via de website van de Strassenverkehrsamt. Een exportkenteken kost ongeveer 200 Euro. Tevens heb je bij het exportkenteken een Doppelkarte nodig. Dat is je bewijs dat de auto verzekerd is. Ook deze kaart kun je online bestellen.

Een exportkenteken is 30 dagen geldig in heel Europa en je bent zogezegd automatisch verzekerd wanneer deze kentekenplaten op de auto zitten.

Let op! Je mag in heel Europa rijden met een exportkenteken, behalve in Nederland wanneer je Nederlander bent.

Nu hoef je je niet zo heel veel zorgen te maken over dat dit eigenlijk niet mag. Want in de praktijk is het ergste wat je kan overkomen dat de douane je aanhoudt en je gebiedt zo snel mogelijk de BPM voor die auto te voldoen. Maar dat was je toch al van plan.

Heb je eigenlijk niet zoveel zin in al die toestanden met een exportkenteken en het zelf naar huis rijden, dan kun je altijd nog overwegen om de auto op transport te laten zetten naar Nederland. Verschillende Nederlandse transportbedrijven verlenen deze service.

Is kopen in Duitsland de rompslomp wel waard?

Je ziet, je hebt nog wel het één en het ander te regelen wanneer je een tweedehands auto in Duitsland gaat kopen. Is het de rompslomp eigenlijk allemaal wel waard? Want:

  • Je moet wel een beetje thuis zijn in de Duitse taal om voldoende over de auto te weten te kunnen komen en te kunnen onderhandelen over de prijs.
  • Je koopt de auto vaak ver van huis. Dus wanneer er onverhoopt iets niet naar tevredenheid is, dan kan het door de afstand en de taal zeker lastiger worden om dit probleem op lossen.
  • Om de auto te gaan bekijken, in Nederland te krijgen en in Nederland op de weg te krijgen komen naast het aankoopbedrag van de auto ook nog andere kosten kijken.
  • Voor het oplossen van problemen met de auto ben je hoogstwaarschijnlijk volledig op jezelf aangewezen.
  • Garantie ga je in de meeste gevallen niet hebben op de auto.

De bijkomende kosten naast het aankoopbedrag van de auto zijn onder andere:

  • De kosten voor het exportkenteken en het naar huis rijden of de kosten voor het transport.
  • De eventuele rest BPM (Belasting Personenauto's en Motorrijwielen) die betaald moet worden wanneer de auto in Nederland geïmporteerd wordt.
  • Kosten voor RDW-keuring, Nederlands kenteken en APK.
  • Eventuele kosten van reparaties die nodig zijn om de auto goedgekeurd te krijgen.

Bovenop het aankoopbedrag zouden dan ook nog zomaar een kleine 1000 Euro aan kosten kunnen komen, exclusief de rest BPM, voordat je met jouw in Duitsland gekochte auto de Nederlandse weg op kunt.

Hoeveel BPM je moet gaan betalen, hangt af van de leeftijd van de auto en de waarde van de auto op dit moment. Maar kan voor een 7 jaar oude middenklasse auto nog steeds zo'n 1000 Euro zijn.

Dat betekent kortweg dat je zomaar 2000 Euro aan extra kosten kwijt kan zijn, voor een tweedehands auto die je in Duitsland gaat kopen.

Een tweedehands auto moet hier in Nederland dan ook al minimaal 2000 Euro duurder zijn dan in Duitsland om het avontuur van het kopen van een tweedehands auto in Duitsland rendabel te maken.

Iets wat overigens niet onmogelijk is. Zeker niet wanneer je in de markt bent voor een tweedehands auto die nog niet al te oud is.

Wat tevens een rol kan spelen bij het besluit om toch een auto in Duitsland te gaan kopen is: dat Duitsers over het algemeen zuinig zijn op hun auto, de auto goed laten onderhouden en dat de kilometerstanden vaak tevens aanzienlijk lager zijn.

Met een Duitse auto zou je dan ook wel eens een betere auto in handen kunnen krijgen dan in Nederland mogelijk is voor dezelfde prijs. En dat maakt misschien een tweedehands auto kopen in Duitsland dan nog wel het meest interessant.

Gerelateerd

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Daarom koop ik nog altijd alleen een auto die ik direct van eigen geld kan betalen.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €6500 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen