Hoe weet ik of een auto schade heeft gehad?

Een auto die ooit ernstige schade heeft gehad, koop je uiteraard liever niet. Maar hoe weet je of een auto ooit schade heeft gehad?

Of een auto ooit ernstige schade heeft gehad, is soms lastig te achterhalen. Want doorgaans worden schades op zo'n manier gerepareerd, dat een auto er niet alleen weer schadevrij uitziet, maar tevens weer voldoende veilig is.

Zelf kijken of een auto schade gehad heeft

Als je naar een tweedehands auto gaat kijken, let dan als eerste op de omgeving waarin de auto zich bevindt. Is het er schoon en netjes? Word je netjes te woord gestaan? Hoe zien de andere auto's eruit die er te koop staan?

Hetzelfde geldt eigenlijk voor wanneer je bij een particulier een tweedehands auto gaat bekijken.

Wanneer de eigenaar een slordige indruk op je maakt, dan zou hij of zij het ook wel eens niet zo nauw kunnen nemen met zijn spullen, en dus ook niet met zijn auto.

Maar uiteindelijk gaat het om de auto zelf die je gaat bekijken. Wat voor een eerste indruk maakt die auto op jou? Vind je het een nette auto. Of ben je onbewust toch een beetje op je hoede.

Bijvoorbeeld omdat de auto er ongewassen bijstaat. Of de indruk wekt dat hij al een hele tijd niet van zijn plek af geweest is.

Wanneer je een tweedehands auto gaat kopen, is het altijd een goed idee om meerdere exemplaren te gaan bekijken van de auto van jouw keuze. Omdat je dan onder andere snel kunt constateren of een auto op bepaalde punten afwijkt van andere exemplaren die je gezien hebt.

Als je de auto ongewassen en niet schoongemaakt aantreft, vraag de eigenaar dan waarom dat zo is. En vraag, zeker wanneer je meerdere duizenden Euro's voor die auto moet gaan betalen, of het mogelijk is dat hij of zij de auto alsnog even wast.

Tegenwoordig hebben veel industrieterreinen en ook tankstations een autowasstraat. Dus dat zou niet zo'n probleem moeten zijn.

Want als de lak goed schoon is, dan kun je minimaal goed bekijken in wat voor een staat de lak in het algemeen verkeert. Waarbij je vooral kijkt of:

  • De lak overal netjes glimt.
  • Er kleurverschillen zichtbaar zijn.
  • De structuur van de lak overal hetzelfde is.
  • Er bobbels zitten in de lak, aan bijvoorbeeld de onderkant van de deuren of langs de randen van de spatborden.

Dit zijn allemaal dingen die lastig zichtbaar zijn bij een auto die niet goed gewassen is. Maar die er wel op duiden dat een auto mogelijk ooit schade heeft gehad. En dat weten mensen die wat proberen te verdoezelen uiteraard ook.

Zelfs wanneer de auto slechts een keer een deuk in een spatbord heeft opgelopen of een flinke kras in de lak, wordt een auto op die plekken overgespoten. Dus verschillen in kleur en structuur van de lak hoeft er lang niet altijd op te duiden dat een auto ooit ernstige schade heeft gehad.

De volgende stap is dan ook, om aan zowel de voorkant als aan de achterkant van de auto op je hurken te gaan zitten en nauwkeurig langs de zijkanten van de auto te kijken. Zo kun je niet alleen eventuele deuken ontwaren, maar kun je tevens bekijken of visueel deuren goed in lijn liggen met de spatborden en de rest van de auto.

Bekijk, als dit in orde lijkt, vervolgens alle naden tussen:

  • De deuren onderling.
  • De deuren en de voorspatborden.
  • De deuren en de achterspatborden.
  • De onderkant van de deuren en de dragende delen van de auto onder de deuren.
  • De voorspatborden en de motorkap.
  • De motorkap en het deel onder de voorruit.
  • De achterspatborden en de achterklep.
  • Overige randen langs de diverse carrosseriedelen.

Alle naden dienen over de gehele lengte van de naad dezelfde breedte te hebben. Wanneer dat niet het geval is, duidt dit minimaal op slordige montage van een carrosseriedeel. Wat zou kunnen duiden op schade in het verleden.

Vanaf eind jaren 80 van de vorige eeuw, wordt het plaatwerk waar auto's van gemaakt worden op zo'n manier behandeld, dat auto's niet snel meer zullen gaan roesten.

Roest de auto die je op het oog hebt toch op een bepaalde plek, dan kan dat erop duiden dat de auto op die plek ooit serieus schade heeft gehad.

Andere dingen die erop kunnen duiden dat een auto schade heeft gehad zijn:

  • Een reservewielbak die er wat vervormd uitziet en waar misschien lak vanaf gesprongen lijkt, terwijl de rest van auto in een nette staat lijkt te verkeren.
  • Binnenschermen onder de motorkap die niet helemaal strak lijken en waarbij de geluidsisolatie mist of beschadigd is.
  • De geluidsisolatie aan de binnenkant van de motorkap mist.
  • Bepaalde kitrandjes missen die je bij andere auto's van hetzelfde merk en type wel hebt gezien.
  • Een deur, motorkap of achterklep opent en sluit niet makkelijk.
  • Roestprotectie ziet er op een bepaalde plek nieuwer uit.
  • Eén of meerdere banden vertonen afwijkende slijtage.

Laten bekijken of een auto schade heeft gehad

Uiteraard kun je er ook altijd nog voor kiezen om de auto gewoon te laten controleren op schade. Dit zou je bij een garage kunnen laten doen. Maar ook bij een aankoopkeuring van de ANWB wordt erop gelet of de auto toevallig een schadeverleden heeft.

Ook bij een autoschadebedrijf zou je een auto kunnen laten controleren op schade in het verleden. Want tenslotte zitten daar de mensen die verstand hebben van schade aan auto's.

Ook via websites als autoverleden.nl kun je, via het invoeren van het kenteken, achter de geschiedenis van de auto komen. Maar helaas alleen wanneer iemand die ooit ergens in een computer heeft ingevoerd en daarmee beschikbaar heeft gemaakt.

Dus wanneer de auto die jij op het oog hebt, door iemand ooit flink in elkaar is gereden, en vervolgens in een schuurtje door een hobbyist is opgeknapt voor een paar honderd Euro, dan zal dat nooit op een website als autoverleden.nl te vinden zijn.

Wat kan betekenen dat je op het punt staat een auto te kopen met een schadeverleden, waarbij de schade waarschijnlijk ook nog eens niet professioneel is gerepareerd.

De bedoeling van dergelijke websites is uiteraard goed. Maar vertrouw er nooit blind op en houdt je ogen goed open als je een auto koopt.

En als je zelf niet echt veel verstand van auto's hebt, laat dan een ander of een garage de auto voor je bekijken. Want ook jij zal niet zitten te wachten op een kat in de zak. En een auto die ooit serieus schade heeft gehad en die niet goed gerepareerd is, is één van die katten in de zak die je absoluut wilt voorkomen.

Gerelateerd

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Daarom koop ik nog altijd alleen een auto die ik direct van eigen geld kan betalen.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €6500 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen