Een tweedehands auto kopen: waarop letten

Als je een tweedehands auto gaat kopen, dan zijn er absoluut dingen waar je goed op moet letten. Zeker wanneer je een auto van een particulier koopt. Want koop je bij een autobedrijf, dan is er altijd nog sprake van verkoop aan consumenten.

Hiervan is altijd sprake als een bedrijf verkoopt aan een consument. En dan heb je altijd de garantie dat het product wat je koopt, voldoet aan de eisen die de verkoper schetst.

Heb ik garantie of toch niet?

Wanneer de verkoper dan ook zoiets roept als: "Da's een prima karretje mijnheer, is van een oud dametje geweest die 'm altijd binnen gestald heeft", dan mag verwachten dat dit inderdaad zo is.

Of je er blij mee moet zijn is een tweede. Want je weet wellicht hoe oude dametjes doorgaans rijden. Die manier van rijden is meestal niet heel best voor de auto. Maar dat ter zijde.

Controleplicht heb je altijd als je van plan bent een tweedehands auto te kopen. Dat betekent dat wanneer jij je oog hebt laten vallen op een bepaalde tweedehands auto en je wilt 'm kopen, dat je dan goed moet bekijken wat je koopt.

Wanneer je bij een autobedrijf koopt, wordt er in het kader van verkoop aan consumenten overigens niet van je verwacht dat je verstand van auto's hebt.

Desalniettemin zijn je ogen goed de kost geven en vragen stellen aan te raden. En wanneer je iets opvalt dat in jouw ogen niet klopt, dan bespreek je dat met de verkoper. Daarmee heb jij aan je plicht als koper voldaan.

Mocht er na het kopen van de auto vrijwel direct toch iets niet goed zijn, dan is de verkoper verplicht het probleem kosteloos te verhelpen.

Dat is de wettelijke garantie die je hebt als je als consument iets koopt bij een bedrijf. En dat geldt ook voor een tweedehands auto.

Koop je echter een tweedehands auto van een particulier, dan komen de kaarten iets anders te liggen. Want dan is er echt sprake van 'garantie tot de stoeprand'.

Tenzij de auto er bij wijze van spreken binnen 10 minuten na aankoop al mee stopt. Ook dan heeft de verkopende partij een probleem voor je op te lossen. Of je jouw geld terug te geven.

Want ook hier geldt weer: je mag verwachten dat ook deze tweedehands auto verkeert in de staat die verkoper schetst.

Waar moet ik naar kijken?

Iedere autokoper wil graag dat zijn of haar 'nieuwe' auto er nog wel netjes bijstaat. Ga om te beginnen dan ook nooit naar een auto kijken die buiten staat als het regent of wanneer het zojuist geregend heeft.

Het water op de auto verdoezelt dan namelijk ernstig de staat van de lak. Waardoor je bijvoorbeeld krassen en kleine deukjes niet ziet. Ernstige krassen op de lak wil je niet. Want lakreparatie is nog steeds ouderwets handwerk en daarom dan ook niet goedkoop. Door nieuwe uitdeuktechnieken kun je kleine deukjes overigens wel redelijk goedkoop laten verwijderen. Maar uiteraard heb je ze liever niet.

Hetzelfde geldt tevens voor het bekijken van een auto in schemerdonker. Ook dat verdoezelt de werkelijke staat van een auto teveel. Ga dan ook bij voorkeur een auto bekijken wanneer de zon schijnt.

Voorts is het belangrijk naar de staat van de banden te kijken. Waarbij je niet alleen moet kijken of er nog voldoende profiel op de banden zit, maar ook of de banden wel gelijkmatig zijn afgesleten.

Wanneer je ziet dat een band aan de buitenkant of binnenkant veel meer versleten is, dan betekent dat op z'n minst dat de wielen niet goed uitgelijnd zijn. Iets dat er onder andere voor zorgt dat de banden harder slijten.

Dat de wielen van de auto opnieuw uitgelijnd moeten worden is geen ramp. Maar is zeker iets om mee te nemen in het onderhandelen over de prijs.

Een andere onderdeel waarvan vervanging ervan bij menig auto aardig in de papieren kan lopen is de uitlaat. En uitlaten kunnen roesten. Neem dan ook altijd een zaklampje mee als je naar een auto gaat kijken. En schijn met het lampje langs de volledige uitlaat en bekijk de uitlaat nauwkeurig. Met name onder de achterkant van de auto. De uitlaat wordt daar het minst warm. Daar is de kans op ernstige roest en doorroesten dan ook het grootst.

De prijs van een volledige uitlaat kan bij sommige auto's zomaar oplopen tot rond de 1000 Euro. Ook hier geldt weer: vervanging is niet het grootste probleem, maar vormt wel weer een prima punt tijdens het onderhandelen over de prijs.

Wat je verder veel vertelt over de staat van de auto en over hoe er met de auto is omgegaan is het interieur. Wanneer het interieur in een onberispelijke staat verkeert, dan zegt dat doorgaans dat de huidige eigenaar van de auto netjes met de auto is omgesprongen.

Waar je tevens op moet letten is: of ieder lampje en knopje in het interieur werkt. Open tevens de kofferbak en kijk of de kofferbakklep netjes open blijft staan, of de kofferbak er netjes uitziet en of het lampje in de kofferbak brandt. Kijk tevens of het lampje in het dashboardkastje het nog doet en of de sigarettenaansteker het ook nog doet.

Nu zijn die lampjes op zich absoluut niet belangrijk. Maar juist daarom is het zo'n goede indicatie over de algehele staat van onderhoud van de auto. Want als aan deze details aandacht is besteed, dan zit het doorgaans met de rest ook wel goed.

Bekijk ook altijd even het onderhoudsboekje. En vergelijk de huidige kilometerstand met de kilometerstand van de laatste beurt die in het boekje vermeld staat. Zo valt snel af te lezen of de auto zijn benodigde onderhoud altijd heeft gehad en wanneer de laatste onderhoudsbeurt is uitgevoerd.

Een auto die altijd netjes op tijd zijn onderhoudsbeurten heeft gehad, is bijna altijd de garantie dat je een auto koopt waarmee je nog jaren probleemloos vooruit kunt.

Heb je niet zoveel verstand van auto's, ga dan altijd voor een auto met volledige onderhoudshistorie.

Want wanneer de onderhoudshistorie van een tweedehands auto niet compleet is, dan kan dit wel eens de voorbode zijn van het moeten laten oplossen van achterstallig onderhoud. En dat kan ernstig in de papieren gaan lopen wanneer je dit allemaal door een garage moet laten doen.

Waar je op moet letten als je een tweedehands auto gaat kopen is dan ook vooral: of de tweedehands auto die je op het oog hebt altijd netjes onderhouden is. Dat is niet alleen de beste garantie voor het kopen van een goede tweedehands auto. Maar tevens ben je met een goed onderhouden tweedehands auto uiteindelijk altijd het goedkoopste uit.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren