Doordacht een tweedehandsauto kopen en veel waar voor je geld krijgen

Een tweedehandsauto kopen kan in een oogwenk gebeurt zijn. Want een auto die je aanstaat heb je zo gevonden op bijvoorbeeld Marktplaats. Maar is de tweedehandsauto die je aanstaat wel de beste auto die je had kunnen kopen voor je geld?

Want zodra een auto in je bezit is, plegen wegenbelasting, verzekering, onderhoud en eventuele reparaties met enige regelmaat een aanslag op je portemonnee. En dat gaat door zolang je de auto bezit.

Hoe je veel auto voor je geld krijgt

De beste auto die je kan kopen is de auto die het best past bij je wensen en je portemonnee.

Daarnaast moet je je bedenken dat een auto de slechtste investering is die je kunt doen. De waarde van een auto vermindert namelijk elke maand en elke kilometer die je ermee rijdt. En hoe nieuwer de auto is, hoe sneller de auto in waarde daalt.

De waarde

Slim een auto kopen begint dan ook met kiezen voor een tweedehandsauto die minimaal vier jaar oud is. Want de waarde van een auto daalt het meest in de eerste vier jaar. De meest waardevaste auto's hebben na vier jaar nog hooguit de helft van hun oorspronkelijke waarde. Een minder waardevaste auto verliest dus nog sneller zijn waarde.

Onder de minder waardevaste auto’s vinden we vaak tevens de grote en luxe modellen. Naarmate de grootte en de luxe van een auto toeneemt, kan de waardedaling zelfs oplopen tot 75%.

Met andere woorden: een auto die nieuw €40.000 kost verliest in vier jaar tijd minimaal €20.000 aan waarde.

Met het kopen van een oudere tweedehandsauto kun je jezelf dus alvast een hoop geld besparen.

Waar koop je de auto voor

Als je een auto dagelijks nodig hebt voor woon-werkverkeer en je brengt daarbij dagelijks behoorlijk wat tijd door in de auto, dan zijn betrouwbaarheid en comfort ongetwijfeld zaken die je meeneemt in je keuze.

Heel anders kun je naar een auto kijken wanneer het een tweede auto betreft die hoofdzakelijk gebruikt wordt om de boodschappen mee te doen en de kinderen mee naar school en naar de sportvereniging te brengen. Een auto dus waar hoofdzakelijk korte afstanden mee worden gereden.

Voldoende zitruimte en laadruimte is dan belangrijk. Evenals een niet te grote en te krachtige motor. Een grote motor, ofwel een motor met veel cilinderinhoud, wordt namelijk nauwelijks warm wanneer er kleine afstanden mee gereden worden. Dat is niet alleen slecht voor de motor, maar een grote, krachtige motor verbruikt ook nog eens aanzienlijk wat brandstof op korte afstanden.

Ondernemer of ZZP’er?

Als je ondernemer bent, dan zijn er wat voordelen op autogebied waar je wellicht nog niet aan gedacht hebt.

Het eerste voordeel is dat je als ondernemer een tweedehandsauto kopen kunt met grijs kenteken, ofwel een bedrijfsautokenteken.

Wanneer je in Nederland een nieuwe auto koopt, dan bestaat plusminus 1/3 van de prijs uit BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen). Maar als ondernemer hoef je voor een bedrijfsauto op grijs kenteken geen BMP te betalen.

Dat heeft meestal tot gevolg dat de prijs van een tweedehandsauto met grijs kenteken een stuk lager zal zijn dan de prijs van dezelfde auto met een normaal kenteken.

Bovendien is de markt voor tweedehandsauto’s met grijs kenteken relatief klein omdat mensen zonder eigen zaak geen gebruik kunnen maken van de voordelen van grijs kenteken. Ook dat heeft doorgaans een positieve invloed op de prijs van een tweedehandsauto met grijs kenteken.

Maar het grootste voordeel is misschien wel dat je als ondernemer of ZZP’er aanzienlijk minder motorrijtuigenbelasting hoeft te betalen wanneer je een auto met grijs kenteken bezit.

Echter, wanneer je als ondernemer of ZZP’er je auto onderbrengt in je bedrijf dan rijd je een auto van de zaak. En wanneer je een auto van de zaak rijdt, dan krijg je te maken met bijtelling.

Bijtelling betekent in het kort dat je ieder jaar een bepaald percentage van de nieuwwaarde van de auto bij je inkomen moet optellen. Hierdoor ga je in veel gevallen meer belasting betalen dan wanneer je geen auto van de zaak zou hebben.

Als je een dure auto hebt, dan kan dat best in de papieren lopen.

Tenzij je een auto op naam van de zaak hebt die ouder is dan 15 jaar. Dan betaal je namelijk maar 35% van de dagwaarde aan bijtelling.

Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je een prachtige uiterst comfortabele BMW 7-serie kunt gaan rijden voor de zaak die je nog geen honderd Euro aan bijtelling kost.

Aan een auto rijden van 15 jaar of ouder zit overigens vaak wel een keerzijde. En dat is dat hoe ouder de auto wordt en hoe meer kilometers hij gereden heeft, hoe meer reparatie en onderhoud er nodig is. Waardoor een grote beurt bij de garage fiks duurder kan uitvallen dan gedacht.

Bij het kopen van een tweedehandsauto die ouder is dan 15 jaar is een complete onderhoudshistorie dan ook een must als je de kosten van onderhoud en reparatie binnen de perken wilt houden.

Nog niet zo lang je rijbewijs?

Als je net je rijbewijs hebt, dan is het vanwege de hoogte van de verzekeringpremie niet slim een grote luxe auto of een snelle auto te kopen. Want hoe oud die auto nu ook mag zijn, oorspronkelijk was die auto duur en daar betaal je verzekeringspremie naar. En dat kan behoorlijk in de papieren lopen als je nog geen schadevrije jaren hebt opgebouwd. Het is, als je net je rijbewijs hebt, dan ook slim een auto te kiezen die oorspronkelijk een lage cataloguswaarde had.

Je ziet, het hangt naast persoonlijke voorkeur ook voor een groot deel van persoonlijke omstandigheden af, welke tweedehandsauto je het best kunt kopen.

Zo bemachtig je de beste en gunstigst geprijsde tweedehandsauto

Als je een goed idee hebt over welke tweedehandsauto je het best zou kunnen kopen, dan zal het een stuk makkelijker worden om de juiste auto te vinden.

Vaak ligt het voor de hand om eerst eens te neuzen bij de populaire merken zoals: Volkwagen, Peugeot, Renault, Opel, Ford, BMW, Toyota enzovoort.

Maar met gaan voor een populair merk en type auto, bijvoorbeeld de Volkswagen Golf, zul je ongetwijfeld het duurst uit gaan zijn.

Je koopt al wat slimmer een tweedehandsauto wanneer je wel gaat voor het populaire merk, maar je aandacht richt op een minder populair type of een minder populaire uitvoering van dat merk. Bijvoorbeeld de Volkswagen Passat.

Wanneer je de Volkwagen Golf en de Volkswagen Passat naast elkaar zet dan zul je zien dat de gebruikskosten van de Passat niet veel hoger zijn dan die van de Golf. Wanneer je daarbij bedenkt dat een gebruikte Volkswagen Passat veel voordeliger is in aanschaf dan de Volkswagen Golf, dan kun je in veel gevallen veel beter af zijn met de Passat.

En zo zijn er nog veel meer merken en typen auto's waarmee je dezelfde vergelijking zou kunnen maken. Maar je zou ook eens kunnen kijken naar een wat minder populair merk dat auto’s bouwt die zich kunnen meten met Volkwagen. Bijvoorbeeld Skoda.

Maar zo zou je ook kunnen kijken naar bepaalde uitvoering van auto’s die veel minder populair zijn onder autokopers. Sedanuitvoeringen, ofwel auto met kofferbak, staan er bijvoorbeeld om bekend dat ze vaak niet de meest gewilde uitvoering zijn van een bepaald type auto.

Het kan echter ook zo zijn dat er eens iets geschreven is over dat de motor niet krachtig genoeg is voor een bepaald type auto. Een mening dus van één enkele autojournalist die deze auto ooit getest heeft. Een mening die vervolgens is overgenomen door een heleboel andere mensen en zo zijn eigen leven is gaan leiden. Want dat gebeurt nu eenmaal heel snel op internet.

Maar je weet pas of dat echt zo is door zelf een proefrit te gaan maken. En dan zul je wellicht ontdekken dat het allemaal reuze meevalt en prima voldoet voor jou. Zo’n proefrit zou je dan ook zomaar heel veel auto op kunnen leveren voor weinig geld.

Tevens gebeurt het meer dan eens dat een bepaald type auto in het verdomhoekje terecht komt door één of meerdere hardnekkige storingen die de auto in het begin teisterden, maar die in latere bouwjaren niet meer voorkwamen. Dergelijke auto’s koop je tweedehands ook veelal voor de spreekwoordelijke appel en een ei.

Door zoeken, onderzoeken, kijken en ondervinden kom je vanzelf terecht bij een auto die je aanspreekt en waar je jezelf wel in ziet rijden. Vervolgens kun je je eens gaan verdiepen in die auto, zodat je weten komt:

  1. Wat andere bezitters van die auto vinden.
  2. Wat de sterke en zwakke punten van de auto van jouw keuze zijn.
  3. Welke mogelijk dure reparaties er op de loer zouden kunnen gaan liggen bij bepaalde kilometerstanden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het vervangen van de distributieriem.
  4. Wat de prijzen van goede en minder goede exemplaren.
  5. Hoe een goed exemplaar aanvoelt tijdens het maken van een proefrit.
  6. Hoe een minder goed exemplaar aanvoelt tijdens een proefrit.

Hoe meer je jezelf in een auto verdiept, hoe sneller je een goed exemplaar zult weten te herkennen en tevens hoe scherper je kunt onderhandelen over de prijs van een auto.

Wie zijn best doet om zoveel mogelijk te weten te komen over de auto waarin hij of zij geïnteresseerd is en zich goed bedenkt welke auto te kiezen en welke tweedehandsauto kopen het verstandigst is, bespaart meestal een hoop geld zonder aan rijplezier te hoeven inboeten.

Gerelateerd

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Daarom koop ik nog altijd alleen een auto die ik direct van eigen geld kan betalen.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €6500 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen