Je auto winterklaar maken

auto winterklaar maken

Je auto winterklaar maken is geen overbodige luxe. Een beetje extra aandacht voor de winter, naast het monteren van de winterbanden, kan een hoop problemen voorkomen. Want je auto heeft het zwaar in de winter.

Vocht, pekel en kou zijn de grootste vijanden van uw auto in de winter. Waarbij vocht en kou ervoor kunnen zorgen dat je auto bijvoorbeeld maar slecht wil starten. En pekel kan zorgen voor roestvorming op plaatsen die niet beschermd zijn door lak of een ander goedje dat metaal beschermt tegen roestvorming. Of op plekken waar vuil zich makkelijk kan ophopen.

Het elektrische circuit van je auto controleren

Tijdens de winter beleeft vooral de accu van je auto zware tijden. Want zelfs overdag moet je vaak je lampen gebruiken. En tevens wil je er warmpjes bij zitten. Dus gaat de verwarming ook vol aan. En dat terwijl je ook je ruitenwissers aan hebt, omdat het sneeuwt. Op de achtergrond speelt de radio de laatste hits en geeft je navigatie aan waar je heen moet. En ondertussen ben je ook je iPhone nog even aan het opladen. Kortom, er zijn heel wat elektrische bronnen die gebruik maken van je accu.

En dat terwijl een accu slechter gaat presteren wanneer de temperaturen onder de nul graden dalen. Je accu moet dan ook in een goede conditie verkeren in de winter. Een gemiddelde accu gaat tussen de vier en de zeven jaar mee. Om te voorkomen dat de accu in de winter de geest geeft, is het verstandig deze iedere vier jaar preventief te vervangen.

Want zeker bij nieuwere auto's die voorzien zijn van een hoop elektronica is het niet aan te raden startkabels te gebruiken. De spanningspiek die kan ontstaan bij het aansluiten van de startkabels kan auto-elektronica beschadigen en in de war brengen. En reparaties aan auto-elektronica kunnen al snel fors duurder uitvallen dan het kopen van een nieuwe accu.

Maar de accu is niet het enige punt van aandacht in het elektrische circuit van uw auto. Want vuil en roest kunnen zorgen voor een slechte geleiding van stroom en daarmee tevens zorgen voor vervelende storingen. Onderdeel van je auto winterklaar maken is dan ook, in ieder geval het controleren van de accupolen op roest en vuil.

Roestige accupolen ontdoe je het snelst van roest met behulp van een stukje schuurpapier. Wanneer je vervolgens wat vet of zuurvrije Vaseline op de polen smeert, zullen ze niet snel weer gaan roesten en zal de doorgifte van stroom naar de rest van het elektrische circuit van de auto optimaal zijn.

Controleer tevens het aansluitpunt aan de andere kant van de kabel die loopt van de minpool van de accu naar de carrosserie van de auto. Dit aansluitpunt is meestal een bout en moer verbinding die tevens kan roesten. Maak deze verbinding tevens goed schoon en smeer ook hier wat vet op.

Deze kleine werkzaamheden tijdens het winterklaar maken van je auto voorkomen al heel wat storingen in het elektrische circuit van je auto.

Bescherming tegen vorst

Het is iedereen wel eens overkomen als het vriest: vastgevroren portieren en dichtgevroren sloten. Ook deze ongemakken zijn eenvoudig te voorkomen door wat siliconenspray op de deurrubbers te spuiten of ze in te wrijven met talkpoeder tijdens het winterklaar maken van je auto.

Ook dichtgevroren sloten zijn vrij eenvoudig te voorkomen door wat WD40 in de sloten te spuiten. Steek hiertoe de sleutel gedeeltelijk in het slot, zodat het slot open is en spuit een beetje WD40 in het slot. Beweeg de sleutel vervolgens heen en weer en draai het slot een paar maal open en dicht, zodat de WD40 zich goed in het slot kan verspreiden.

Controleer tevens of er voldoende ruitensproeier antivries in het ruitensproeierreservoir zit. Als je bij moet vullen, vul in de winter dan nooit bij met water. Want wanneer het ruitensproeierreservoir bevriest is het zomaar niet ontdooid.

Tips bij bevroren sloten, dichtgevroren deuren en ander winters ongemak

Wanneer je je auto onvoldoende winterklaar maakt, kan het gebeuren dat deuren en sloten dichtvriezen. Als een deur dichtgevroren zit, trek dan nooit aan de deur. Daarmee kun je namelijk de deurrubbers beschadigen en dat kan lekkage tot gevolg hebben. Druk, in plaats van te trekken, de deur harder dicht om het ijs tussen deur en deurrubber te breken. Lukt dat niet, dan kun je heet water of een haarföhn gebruiken om het ijs tussen rubber en deur te laten smelten. Ook ruitontdooier kan uitkomst bieden bij een vastgevroren deur.

Een bevroren slot kan vrij eenvoudig weer gangbaar gemaakt worden door de sleutel te verwarmen met een aansteker of door een zakje warm water tegen het slot te houden. Slotontdooier gebruiken kan uiteraard ook. Maar slotontdooier kan uiteindelijk een slot volledig vernielen. Dus gebruik het niet te vaak.

Een handrem kan tevens vastvriezen. Trek, om het ijs te breken, de handrem harder aan als deze vastgevroren zit. Helpt dat niet, laat dan de motor draaien en zet de verwarming aan op de warmste stand. Na ongeveer een kwartier zou de handrem weer moeten werken.

Beter is echter om in de winter de handrem helemaal niet te gebruiken. Zet de auto gewoon in de eerste versnelling of in de achteruit. Of zet een automatische versnellingsbak in stand P. De compressie van de motor zorgt ervoor dat de auto niet weg kan rollen.

Tevens is het een goede zaak de auto regelmatig te wassen en de bodem te laten reinigen in de wasstraat wanneer er veel met pekel wordt gestrooid op de weg. Met het reinigen van de bodem en de wielkasten wordt het strooizout weggespoeld. Daarmee vermindert de kans zienderogen dat de auto gaat roesten door de invloed van het strooizout op het metaal van de auto.

Gerelateerd

<

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Daarom koop ik nog altijd alleen een auto die ik direct van eigen geld kan betalen.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €6500 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen