Hoe laat ik mijn auto zuiniger rijden

Vanzelfsprekend kun je niet verwachten dat je een grote Mercedes even zuinig kan laten rijden als een kleine Suzuki. Maar het is zeer zeker mogelijk iedere auto zuiniger te laten rijden. Bijvoorbeeld alleen al door je rijstijl wat aan te passen.

Maar ook door bepaalde dingen net wat anders of nauwkeuriger te doen met je auto, kun je jouw auto serieus zuiniger laten rijden. Want ook genoeg kleine beetjes, maakt uiteindelijk veel.

Hoe je omgaat met je auto is van invloed op je brandstofverbruik

Het meest van invloed op het brandstofverbruik van een auto zijn: het gewicht, de aerodynamica en de cilinderinhoud van de motor, ofwel de grootte van de motor. Maar tevens van invloed op het brandstofverbruik zijn: jouw rijstijl en hoe jouw auto onderhouden wordt.

Aan het gewicht, de aerodynamica en de grootte van de motor kun je niets veranderen. Waar je zelf wel invloed op hebt om je auto zuiniger te laten rijden is je rijstijl en het onderhoud van je auto.

Echter, ook hoe je in het algemeen omgaat met je auto is van invloed op het brandstofverbruik.

Omdat hier het snelste en ook het meest op brandstof te besparen is, bekijken we dit eerst.

Een auto verbruikt het meeste brandstof wanneer de motor koud is. Bovendien slijt de motor het hardst wanneer de motor koud is en bovendien stationair loopt.

De eerste winst is dan ook te behalen door goed te bedenken of je de auto echt wel nodig hebt. Afstanden tot 5 kilometer, zijn de afstanden waarop de auto het minst zuinig rijdt, maar zijn tevens afstanden die bijvoorbeeld ook makkelijk te fietsen zijn.

Naast dat een warme motor zuiniger omgaat met brandstof, is het tevens zo dat een motor minder brandstof verbruikt naarmate je gelijkmatiger rijdt.

Dat betekent in de praktijk dat een auto tijdens een rit van 200 kilometer op de snelweg, waarbij de snelheid vrijwel constant is, per kilometer aanzienlijk minder brandstof zal verbruiken dan wanneer diezelfde afstand gereden wordt via hoofdzakelijk provinciale wegen waarbij de snelheid geregeld wijzigt.

Dat betekent overigens niet dat er helemaal niets te besparen valt bij het rijden in de stad of op provinciale wegen. Dat is er zeker wel. Bijvoorbeeld door:

  • Niet zo hard mogelijk op een stoplicht af te rijden, maar het gaspedaal al los te laten op het moment dat je het licht rood ziet worden en de auto uit te laten rijden tot aan het stoplicht. Want wanneer je het gas loslaat en de auto als het ware laat afremmen op de motor, dan zal de motor nagenoeg geen brandstof verbruiken.
  • Tijdens het rijden zo ver mogelijk vooruit te kijken. Want door zo ver mogelijk vooruit te kijken, kun je beter anticiperen. Waardoor je minder van snelheid hoeft te veranderen en dus zuiniger rijdt.

Gelijkmatig rijden geld niet alleen voor de snelheid waarmee je rijdt, maar tevens voor het toerental van de motor. Iedere motor kent een bepaald toerental waarop de motor het lekkerst loopt. Iets wat je zal gaan horen en voelen als je een auto al wat langer hebt.

Doorgaans ligt het optimale toerental ergens tussen de 2000 en de 3500 toeren per minuut. De auto tijdens het rijden zoveel mogelijk nabij het optimale toerental houden zorgt ervoor dat je zo zuinig mogelijk rijdt met de auto.

Tevens bespaar je brandstof wanneer je dingen als mistachterlicht, achterruitverwarming, airconditioning en andere grote stroomverbruikers alleen gebruikt wanneer je ze echt nodig hebt. Bovendien zal je auto op vooral lange afstanden en met redelijk hoge snelheden zuiniger zijn, wanneer je je ramen zoveel mogelijk dicht houdt.

Goed onderhoud laat je auto zuinig rijden

Maar niet alleen het goed omgaan met de auto tijdens het rijden, zorgt ervoor dat je auto zuiniger rijdt. Ook ervoor zorgen dat de auto op tijd zijn onderhoud krijgt, heeft tot gevolg dat de auto zuiniger omspringt met brandstof. Omdat de motor dan optimaal loopt en optimaal de toegevoerde brandstof kan verbranden.

Onderdeel van het onderhoud waardoor de motor in staat is het best te presteren en het zuinigst om te gaan met brandstof is:

  • Het op tijd vervangen van het luchtfilter.
  • Het tijdig vervangen van het brandstoffilter.
  • Het op tijd vervangen van de bougies.
  • Het tijdig controleren en afstellen van het ontstekingstijdstip.

Echter, de motor is niet het enige waar geregeld onderhoud aan gepleegd dient te worden. Ook de banden zijn een minstens zo belangrijk onderdeel. Banden dienen in goede staat te zijn en de voorgeschreven maat te hebben. Tevens dienen de banden op de juiste spanning te zijn. Op deze manier is de rolweerstand van de banden het laagst, hoeft de motor minder vermogen te leveren om de gewenste snelheid te rijden en dus zal de brandstofconsumptie lager zijn.

Hetgeen tevens helpt om de rolweerstand zo laag mogelijk te houden is: ervoor zorgen dat de wielen van de auto goed uitgelijnd zijn. De wielen van je auto zijn niet goed uitgelijnd wanneer: het stuur enigszins scheef staat bij rechtuit rijden en/of de banden niet gelijkmatig slijten.

Een laatste punt waardoor je jouw auto zuiniger laat rijden is, zorgen dat je remmen in goede conditie zijn. Wanneer remonderdelen slijten, wordt niet alleen de remwerking minder, maar kunnen remdelen door stof en vuil ook vast komen te zitten.

Je kunt je voorstellen dat remdelen die aanlopen, voor veel weerstand en daarmee voor een hoger brandstofverbruik kunnen zorgen. In goede conditie houden dus, die remmen.

Je ziet dat brandstof besparen helemaal niet zo heel moeilijk is. En dat door de hoeveelheid aan mogelijkheden je auto zuiniger laten rijden absoluut mogelijk is.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren