Hoe weet ik of de accu kapot is?

Dat een accu kapot is, daar kom je helaas vaak te laat achter. Met veelal als gevolg dat je auto niet meer wil starten. Maar hoe weet je dan zeker dat de accu kapot is en niets anders? En hoe voorkom je het?

Goeie vragen. Want dat een accu leeg is bijvoorbeeld, betekent niet per definitie dat hij ook kapot is. Lukraak een accu vervangen, zou dan ook wel eens tot een teleurstelling kunnen leiden.

Is het wel de accu die kapot is?

Zoals gezegd, dat een accu leeg is hoeft niet perse te betekenen dat de accu kapot is. Want als de motor niet loopt, dan wordt de accu niet bijgeladen. Wanneer er dan toch stroomverbruikers, zoals bijvoorbeeld een radio, aan blijven staan, dan zal de accu gaan leeglopen en na verloop van tijd leeg zijn.

Om een leeggelopen accu zijn werk weer te kunnen laten doen, is de accu opladen voldoende. Een manier om een lege accu weer snel op te laden is, de auto starten met startkabels en vervolgens even een half uur vooral snelweg rijden.

En dat zonder lampen, verwarming, radio of andere stroomverbruikers aangeschakeld te hebben.

Echter, wanneer je vervolgens de motor af zet en het lukt wederom niet om de motor te starten, dan zou de accu wel eens kapot kunnen zijn. Zou kunnen. Want als de accu tijdens het rijden niet of nauwelijks wordt bijgeladen, dan is het uiteraard tevens onmogelijk de motor te starten.

En wanneer een accu niet wordt bijgeladen tijdens het rijden, dan zou het ook zomaar eens kunnen zijn dat de dynamo van je auto kapot is.

Alleen door te gaan meten, zul je er daadwerkelijk achterkomen wat er precies stuk is: of de accu, of de dynamo.

Bepalen of de accu of de dynamo kapot is

Maar er zijn indicatoren, die je de juiste kant op kunnen wijzen.

Want als er problemen met de dynamo zijn, dan gaat in veel gevallen het rode laadstroomlampje op het dashboard branden. En hoewel er in het laadstroomlampje een accu wordt weergegeven, betekent dit niet per definitie dat de accu kapot is. Maar wel dat de accu onvoldoende wordt bijgeladen.

Piepende geluiden die onder de motorkap vandaan komen, en dan met name tijdens het optrekken, duiden op een slippende v-riem. En wanneer een v-snaar slipt, kan de dynamo zijn werk niet goed doen en zal de accu niet goed worden bijgeladen.

Bij een lopende motor zou de spanning gemeten over de plus en de min klemmen van de accu tussen de 13,8 en 14,4 Volt moeten zijn. Wijken deze waarden erg af, dan duidt dat eerder op problemen met de dynamo dan op problemen met de accu.

Een volle accu zal een spanning hebben van 12,7 Volt. En zal deze spanning een behoorlijke tijd vast kunnen houden. Wanneer de spanning van een accu bij ongeveer kamertemperatuur al na enkele uren begint terug te lopen, of al terugloopt na bijvoorbeeld één keer kort starten van de motor, dan is de accu in slechte conditie en moet deze vervangen worden.

Onder winterse omstandigheden zal een accu overigens een wat lagere spanning aan mogen geven. Maar een gezonde accu zal dan nog steeds een spanning hebben van minimaal 11.9 Volt.

Dat een accu slecht aan het worden is, kun je vaak al langer van tevoren merken. De startmotor zal minder fel ronddraaien als je de motor probeert te starten en de motor zal ook minder snel aanslaan.

Zodra dat je opvalt doe je er goed aan, eerst eens een flinke lange rit te maken met de auto. Vooral in de winter en wanneer je eigenlijk alleen maar korte stukjes rijdt.

Blijft de startmotor ook na die lange rit minder snel ronddraaien, of draait deze al vlug weer minder snel rond, dan is het aan te raden de accu zo snel mogelijk te vervangen.

Want uiteraard is niets zo vervelend, dan om erachter te moeten komen dat de accu kapot is, wanneer je net op het punt staat om ergens naartoe te gaan. Omdat zoiets als een kapotte accu je vaak gebeurt op een moment dat het 't slechtst uitkomt.

Twijfel je over de staat van de accu van je auto, dan kun je altijd besluiten om even langs een garage te rijden om de accu te laten controleren. Garages hebben speciale apparatuur ter beschikking om snel een goede inschatting te kunnen maken van de werkelijke conditie van de accu.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren