Hoe gaat koelvloeistof bijvullen in zijn werk?

De koelvloeistof in de motor van de auto zorgt ervoor dat de motor goed op de juiste bedrijfstemperatuur blijft en niet oververhit raakt. Of de motor en daarmee ook de koelvloeistof op de juiste temperatuur zijn, dat kun je veelal aflezen op de temperatuurmeter in het dashboard.

Normaal gesproken zal de temperatuurmeter altijd dezelfde waarde aangeven tijdens het rijden. Maar wanneer de temperatuurmeter zonder duidelijke reden een hogere waarde aangeeft, dan is het verstandig op z'n minst even te kijken of er soms te weinig koelvloeistof in het koelsysteem zit en koelvloeistof bijvullen noodzakelijk is.

Hoe werkt het koelsysteem van de auto?

Het koelsysteem dat de koeling van de motor verzorgt, is een gesloten systeem. In dit gesloten systeem wordt de koelvloeistof rondgepompt door middel van een pomp die op de voorkant van de motor is gemonteerd.

Daarbij wordt de koelvloeistof onder andere door de radiator heen gepompt, om de hete koelvloeistof af te koelen met rijwind. Ook een ventilator, die boven een bepaalde temperatuur van de motor automatisch aanspringt en gaat draaien, helpt mee om de koelvloeistof op de juiste temperatuur te houden.

Normaal gesproken zal de koelvloeistof tijdens het rijden een temperatuur van tussen 80 en de 85 graden bereiken. Echter, omdat het koelsysteem van een auto een gesloten systeem is dat onder druk staat kan koelvloeistof 120 graden worden voordat het gaat koken.

Als de koelvloeistof zo heet wordt dat het gaat koken, dan zal dat zeker niet onopgemerkt blijven. Want binnen afzienbare tijd zal de stoom zichtbaar onder de motorkap vandaan komen. Omdat koelvloeistof voor het overgrote deel uit water bestaat.

Ook wordt de koelvloeistof door een kachelradiator in de auto gepompt. De hete koelvloeistof zorgt er op deze manier voor dat het in de auto aangenaam warm kan worden tijdens het rijden.

De koelvloeistof wordt dan wel rondgepompt in het systeem, maar zal het systeem niet verlaten. De hoeveelheid koelvloeistof in het koelsysteem zal dan ook altijd vrijwel hetzelfde zijn. Tenzij er ergens een lek in het koelsysteem optreedt.

En onder andere wanneer er minder koelvloeistof in het koelsysteem zit, zal de temperatuur van de motor hoger worden. Iets wat dan vervolgens weer waarneembaar zal zijn op de temperatuurmeter op het dashboard.

Het koelvloeistofniveau controleren

Dit betekent dat je op zijn minst even het koelvloeistofniveau moet controleren wanneer de temperatuur van de motor aanmerkelijk hoger oploopt dan normaal.

De veiligste methode om het koelvloeistofniveau te controleren is door de motor eerst de tijd te geven om af te koelen. De koelvloeistof zal dan ook terugstromen in het expansievat van het koelsysteem, dat zich tevens in de motorruimte bevindt.

Een expansievat dat in veel auto's dermate doorzichtig is, dat de dop niet van het expansievat verwijderd hoeft te worden om toch het niveau van de koelvloeistof in het expansievat te kunnen zien.

De kleur

Als het koelsysteem in orde is en goed is onderhouden dan zal de koelvloeistof ook helder van kleur zijn. Kleuren vloeistof die je over het algemeen kan tegenkomen in personenauto’s zijn:

  • Blauw
  • Rood/ roze
  • Geel
  • Groen

Welke kleur er in het koelsysteem van jouw auto zit is merkafhankelijk,maar deels ook leeftijdsafhankelijk. Elke koelvloeistof heeft zo zijn toevoegingen die belangrijk zijn voor het goed functioneren van het koelsysteem in jouw auto. Tegenwoordig zijn de meeste auto’s voorzien van rood/roze koelvloeistof.

Belangrijk is dat je het koelsysteem altijd bijvult met de kleur koelvloeistof die zich in het koelsysteem bevindt. Verschillende koelvloeistoffen met elkaar mixen kan ertoe leiden dat de verschillende toevoeging met elkaar gaan reageren. Iets wat vervolgens schade kan toebrengen aan de onderdelen van het koelsysteem van de auto.

Samen gemixt in een koelsysteem kan dat een chemische reactie tot gevolg hebben waardoor een soort van gelachtige substantie ontstaat.

Hierdoor kunnen koelwaterkanaaltjes verstopt raken, de thermostaat kapot gaan en de waterpomp oververhit raken.

Als je onderweg plots koelvloeistof bij moet vullen, dan zou het zomaar eens kunnen dat je de juiste kleur koelvloeistof niet kunt krijgen. In dat geval is het volgens de ANWB beter om het koelsysteem bij te vullen met gewoon water.

Koelvloeistof bijvullen

Wanneer de motor koud is, moet het expansievat voor ongeveer de helft gevuld zijn met koelvloeistof. En dat moet altijd zo zijn wanneer de motor koud is. Als dat niet het geval is, dan is er sprake van een te weinig aan koelvloeistof in het koelsysteem.

Op het plastic expansievat staan overigens bij veel auto’s ook Minimum en Maximum merktekens. Bij een koude motor zal het koelvloeistofniveau tussen die twee merktekens moeten staan.

Koelvloeistof bijvullen dient ook altijd te gebeuren als de motor koud is. Want wanneer de motor warm is dan staat het koelsysteem onder druk. Zou je dan de dop van het koelvloeistofreservoir verwijderen, dan zou de hete koelvloeistof wel eens uit het koelvloeistofreservoir omhoog kunnen spuiten. Met alle gevolgen van dien.

Dus wacht tot de motor is afgekoeld voordat je de dop van het koelvloeistofreservoir verwijdert.

Kijk vervolgens eerst naar de staat van de koelvloeistof. Koelvloeistof moet helder zijn en een beetje glad en olieachtig aanvoelen aan de vingers. Ook mag koelvloeistof niet sterk ruiken.

En wanneer er zich een melkachtige substantie in de koelvloeistof bevindt, dan kan dit betekenen dat de koppakking van de motor lekt. Verder rijden met een lekke koppakking betekent onherroepelijk ernstige motorschade. Dus rijd direct naar een garage wanneer je een melkachtige substantie in de koelvloeistof ontdekt.

Wanneer koelvloeistof er niet echt helder meer uitziet, en de kleur ervan bedenkelijk genoemd kan worden, dan is een bezoek aan de garage sowieso geen overbodige luxe. De koelvloeistof is dan oud, en dient vervangen te worden.

Als de koelvloeistof helder is en goed van kleur, giet dan voorzichtig koelvloeistof van dezelfde kleur in het expansievat tot het juist koelvloeistofniveau bereikt is. Draai vervolgens de dop weer op het plastic expansievat, ofwel het koelvloeistofreservoir.

Koelvloeistof lekkage

Zoals gezegd is het koelsysteem van een auto een gesloten systeem. Dit betekent dat er normaal gesproken nauwelijks koelvloeistof uit het systeem zal verdwijnen. Wat betekent dat bijvullen van koelvloeistof zelden noodzakelijk is.

Wanneer je toch met regelmaat koelvloeistof moet bijvullen, dan is het raadzaam om te onderzoeken of er ergens een lekkage waarneembaar is.

Controleer hiertoe de koelslangen, de aansluitingen van de koelslangen op de motor en de radiateur op zichtbare sporen van lekkage. Rond de aansluitingen of ergens op de slangen of op de radiateur zal op de plek van de lekkage een witte of groene substantie zichtbaar zijn. Echter, als er een ernstiger lek is opgetreden dan zal er wellicht een doorgaans koelvloeistof zichtbaar zijn op de plek van de lekkage.

Ook wanneer er geen sporen van lekkage waarneembaar zijn, is het verstandig om toch een bezoek te brengen aan de garage. Omdat ook kan zijn dat de lek zich op een plek bevindt die niet makkelijk van buitenaf waarneembaar is. Bijvoorbeeld een lekke waterpomp.

Tevens kan het zo zijn dat het koelsysteem alleen maar lekt wanneer het systeem in gebruik is, onder druk staat en de normale gebruikstemperatuur heeft. Een situatie die de garage met apparatuur kan simuleren om het lek in het koelsysteem te kunnen vinden.

Met regelmaat koelvloeistof moeten bijvullen betekent zonder meer dat het koelsysteem van de auto ergens lekt. Het lekken van koelvloeistof moet zo snel mogelijk door een garage verholpen worden om schade aan de motor door bijvoorbeeld oververhitting te voorkomen.

Gerelateerd

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €5000 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen