Wat kost APK en een grote beurt?

Wat APK en een grote beurt kost, hangt voor een belangrijk deel af van het merk en type auto dat je rijdt. Het zal dan ook voor jou geen verrassing zijn dat een grote beurt voor een Porsche 911 meer kost dan diezelfde grote beurt voor een Opel Corsa.

Dat de grote beurt voor een Porsche duurder is dan voor de Opel, heeft niet alleen te maken met de prijs van de onderdelen van een Porsche, maar tevens met de werkzaamheden die verricht moeten worden, alsmede met de verwachte tijd die de monteur ermee bezig zal zijn. Maar ook jouw rijstijl en de omstandigheden waarin je de auto gebruikt kunnen van invloed zijn op wat een grote beurt uiteindelijk kost.

Waarom APK en een grote beurt combineren?

Bij een grote beurt wordt een door de fabrikant opgestelde lijst van controlepunten afgelopen. Deze controlepunten bestaan uit dingen en onderdelen die tijdens het gebruik van de auto aan slijtage onderhevig zijn. En die dus na verloop van tijd stuk kunnen gaan, of versleten raken.

Het is vervolgens aan de monteur om te beoordelen of bepaalde onderdelen al dan niet aan vervanging toe zijn. Of dat een grondige schoonmaakbeurt ervoor kan zorgen dat het onderdeel weer tot de volgende beurt meekan.

De lijst van controlepunten die afgelopen moet worden voor een grote beurt komt in grote mate overeen met de lijst van controlepunten die voor een APK afgelopen moeten worden.

De APK is bedoeld om te bekijken of jouw auto nog wel veilig genoeg is om aan het verkeer deel te kunnen nemen. Waarbij er onder andere bekeken wordt of jouw auto nog wel goed genoeg remt. Of dat je geen tegenliggers verblindt met de koplampen op je auto als je in het donker rijdt, omdat ze per ongeluk te hoog afgesteld staan.

De fabrikant van jouw auto heeft daarnaast ook nog een ander belang. Namelijk: dat jouw auto betrouwbaar is en blijft. En ook daar is regelmatig onderhoud aan de auto voor nodig om dat te kunnen bereiken.

Dat betekent dat een grote beurt absoluut niet noodzakelijk is om je auto door de APK te krijgen. Want ondanks dat bepaalde onderdelen aan de auto versleten aan het raken zijn, kan het goed zijn dat het onderdeel voor de keuringseisen van de APK nog goed genoeg is.

Maar dat betekent zeker niet altijd dat het onderdeel nog in alle omstandigheden een voldoende mate van betrouwbaarheid biedt.

Remmen kunnen voor de APK nog over voldoende remvermogen beschikken. Maar wanneer je zonder de remmen verder door de garage te laten controleren, de caravan achter je auto hangt en de Alpen ingaat, dan zou je met diezelfde remmen in de Alpen met de caravan achter je auto doodsangsten uit kunnen staan. Met name bij het afdalen van bergen. Omdat de remmen door verregaande slijtage jou niet langer een betrouwbaar gevoel geven bij het remmen.

Vooral wanneer je jouw auto goed gebruikt, is het aan te raden APK altijd te combineren met een grote beurt. Op deze manier wordt in iedere geval voor het allergrootste deel voorkomen dat je voor nare verrassingen komt te staan.

Wat ben je kwijt aan een grote beurt?

Wat je kwijt bent aan een grote beurt hangt zoals gezegd in belangrijke mate af van het merk en type auto dat je rijdt. Zo kan een bepaald onderdeel voor een BMW zomaar serieus duurder zijn dan voor een Peugeot. Maar daar zou wel eens tegenover kunnen staan dat dit onderdeel van een BMW vele malen langer meegaat dan van de Peugeot.

Maar wat je kwijt gaat zijn voor een grote beurt hangt tevens sterk af van je eigen rijgedrag en de omstandigheden waarin je de auto gebruikt.

Ben jij een sportieve rijder of ben je juist een hele rustige rijder? Raak je links en rechts bijvoorbeeld wel eens een stoeprand, of rijd je juist wat meer behoudend en voorzichtig? Rijd je veel snelweg of rijd je juist veel kleine stukjes en veel in de stad? Rijd je vaak met een zware aanhanger achter je auto of is de auto doorgaans zwaarbeladen? Of rijd je eigenlijk altijd alleen in de auto?

En wat ook nog wel eens van invloed kan zijn op de kosten van een grote beurt is, hoe goed of hoe slecht de auto in de periode daarvoor is onderhouden.

Heb jij bijvoorbeeld jouw auto pas onlangs gekocht en is de onderhoudshistorie van de auto niet helemaal helder, dan zou je zomaar voor nare verrassingen kunnen komen te staan. Omdat door achterstallig onderhoud meer aan de auto mankeert dan er normaal gesproken aan de auto zou mankeren.

Ook zal er mogelijk meer aan de auto mankeren wanneer je doorgaans zwaarbeladen en met een zware aanhanger achter de auto dag in dag uit de stad door crost, tevens behoorlijk van doorrijden weet en bovendien nog wel eens wat raakt onderweg.

Wat ook serieus mee kan tellen is: hoe robuust jouw auto in elkaar steekt. Zo zal er aan de gemiddelde oudere BMW bij een grote beurt doorgaans minder gedaan hoeven worden dan aan een Alfa Romeo van omstreeks dezelfde leeftijd.

Veel garages en dealerbedrijven hanteren een vaste prijs van enkele honderden Euro's voor een grote beurt. In die prijs zijn vaak de werkzaamheden opgenomen die sowieso bij iedere beurt gedaan moeten worden. Zoals bijvoorbeeld: olie verversen, oliefilter vervangen, luchtfilter vervangen.

Tevens is in de prijs van de grote beurt opgenomen: de tijd die de monteur bezig is om de controlelijst van de grote beurt voor jouw auto af te lopen. Wanneer er verder niets aan de auto mankeert, kost een grote beurt ergens tussen de 200 Euro en de 400 Euro.

Het is echter reëler om de kosten voor een grote beurt plus APK te ramen op een bedrag van tussen de 700 Euro en de 1000 Euro. Zeker wanneer je auto al wat ouder is en al behoorlijk wat kilometers onder de wielen heeft.

Van wat een APK met grote beurt kost, zou je kunnen schrikken. Want 1000 Euro is inderdaad nog al wat voor onderhoud aan een auto. Je moet echter niet vergeten dat onderhoud uitvoeren en reparaties verrichten aan je auto nog steeds ouderwets handwerk is, waarbij soms behoorlijk was kennis en kunde vereist is van de monteur, om een reparatie zo uit te voeren dat jij weer jaren vooruit kunt met de auto.

Wat behoorlijk kan schelen in de hoogte van de garagerekening voor een grote beurt aan met name een oudere auto is: niet naar een dealer gaan voor de APK met grote beurt, maar in plaats daarvan gaan naar een lokale onafhankelijke garage.

Vaak is in zo'n lokale onafhankelijke garage de eigenaar ook zelf monteur en zeer ervaren in zijn vak. Daardoor is het contact vaak veel persoonlijker en krijg je veel beter advies over de reparaties die uitgevoerd moeten worden.

Wanneer de kosten voor de grote beurt en APK erg uit de hand dreigen te lopen, dan is met een dergelijke garage vaak veel meer overleg mogelijk. Zo zou je overeen kunnen komen om tweedehands onderdelen te gebruiken voor een bepaalde reparatie. Of zou je kunnen afspreken dat jij zelf de reparaties die je zelf kunt ter hand neemt.

Schrijver dezes heeft ooit op deze manier zijn kosten voor APK met grote beurt voor zijn oude trouwe BMW terug kunnen brengen van 2500 Euro naar slechts 500 Euro.

Met een beetje creativiteit en zelf met name reparaties uitvoeren die niet per definitie moeilijk zijn, maar wel arbeidsintensief, kun je zogezegd zomaar behoorlijk wat besparen op de kosten van een APK en een grote beurt.

Wat een APK en grote beurt je kost is, zoals je hebt kunnen lezen, van zoveel zaken afhankelijk dat het vrijwel onmogelijk is er een bedrag aan te hangen dat als richtlijn kan dienen.

Wat we echter wel kunnen vaststellen is: dat een bedrag van meer dan 500 Euro uittrekken voor een APK en grote beurt reëler is dan een bedrag van onder de 500 Euro.

Tenzij je zogezegd zelf het gereedschap ter hand neemt. Want de kosten voor de onderdelen die nodig zijn voor een grote beurt, zijn meer dan eens niet heel hoog. Het is echter vaak de tijd die het kost om de onderdelen te monteren, wat de grote beurt in de papieren laat lopen.

Met goed informeren wat er precies aan de auto moet gebeuren en bekijken wat je zelf kunt, is het mogelijk snel een hoop geld te besparen op een APK en grote beurt.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren