Wat kost een distributieriem vervangen?

De distributieriem vervangen, wat kost dat? Menig autobezitter zou zich dat op enig moment af kunnen gaan vragen. Want het vervangen van een distributieriem is wel iets wat bij veel auto's op gezette tijden moeten gebeuren.

Hoe vaak een distributieriem bij jouw auto vervangen moet worden hangt af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de interval is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Wat het vervangen van een distributieriem kost, hangt sterk af van het merk en type auto, maar ook van de motor die in de auto huist.

Waarom moet een distributieriem vervangen worden?

De distributieriem is een belangrijk onderdeel van de motor dat helaas wel aan slijtage onderhevig is. Hetgeen kortweg betekent dat wanneer de riem niet op tijd vervangen wordt en deze knapt, dit tot fatale schade aan de motor kan leiden.

Fataal omdat bij het knappen van een distributieriem mogelijk zoveel motoronderdelen beschadigd raken, dat de kosten van reparatie de waarde van de auto wel eens zouden kunnen overstijgen. Zeker wanneer een auto al ouder is.

De distributieriem is een riem die aangedreven wordt door de krukas en die de as laat draaien die de kleppen in de cilinderkop van de motor bedient. Kleppen die ervoor zorgen dat brandstof in de verbrandingskamers van de motor kan worden gezogen en uitlaatgassen uit de verbrandingskamers kan verdwijnen.

Aan de krukas zitten de zuigers verbonden. Wanneer de zuigers de brandstof in de verbrandingskamers gaan samenpersen dan moeten de kleppen uiteraard gesloten zijn. Anders zou de brandstof niet samengeperst kunnen worden, maar zouden ook de kleppen de zuigers gaan raken.

Dat de kleppen gesloten zijn en dat de zuiger de kleppen niet kan raken, daar zorgt onder meer de distributieriem voor.

Het laat zich raden wat er zou kunnen gebeuren als de distributieriem zou knappen. Dan zouden de zuigers, de kleppen wel eens kunnen gaan raken. En omdat dit met behoorlijk geweld zal gaan, is de kans zeer groot dat zowel zuigers als kleppen, als ook andere onderdelen in de motor, ernstig beschadigd raken.

Dat is dan ook de reden dat de distributieriem op gezette tijden vervangen moet worden. En dat het overschrijden van die termijn bij de meeste auto's niet aan te bevelen is.

Wanneer moet een distributieriem vernieuwd worden ?

Wat het vervangen van een distributieriem kost en wanneer de distributieriem precies vernieuwd moet worden, hangt zoals gezegd sterk af van het merk en type auto, maar tevens van het type motor dat je auto heeft. Want zoals je wellicht weet wordt elk merk en type auto met verschillende motoren geleverd.

Zo kun jij bijvoorbeeld een Volkswagen Golf hebben met een 2 liter Dieselmotor. Maar deze Volkswagen Golf zal wellicht ook geleverd worden met een 2.5 liter Dieselmotor of met een 1.6, 1.8, en 2.0 liter benzinemotor.

En dus kan het zomaar zijn dat het vervangen van een distributieriem bij een Volkwagen Golf met 1.6 liter benzinemotor goedkoper is dan het vervangen van een distributieriem bij een Golf met een 2.0 liter Dieselmotor. En dat het tevens ook nog eens bij een andere kilometerstand moet gebeuren.

Daarom is het ook heel lastig te zeggen wat het vervangen van een distributieriem precies kost. Maar met een bedrag van rond de 500 Euro moet je in veel gevallen toch wel rekening houden.

Een distributieriem vervangen is een klus die eigenlijk wel door iedere garage uitgevoerd zou kunnen worden. Maar inmiddels zul je begrepen hebben dat het vernieuwen van een distributieriem wel een nauwkeurig klusje is. En dat de gevolgen ernstig kunnen zijn wanneer er iets mis zou gaan met het vervangen van de distributieriem.

Ook dien je uit te kijken bij garages die het vervangen van een distributieriem veel goedkoper aanbieden dan de dealer van jouw auto doet. Want vaak vervangen degenen die het vernieuwen van een distributieriem goedkoop aanbieden inderdaad alleen de distributieriem.

Maar bij het vervangen van een distributieriem is het zeer verstandig direct ook de spanrol en vaak ook de waterpomp te vervangen. Want ook deze onderdelen zijn slijtagegevoelig en hebben, zodra de distributieriem vervangen wordt, ook al de nodige kilometers gedraaid.

De spanrol en de waterpomp niet gelijktijdig met de distributieriem vervangen kan betekenen dat op een later tijdstip zowat dezelfde reparatie nogmaals moet worden uitgevoerd omdat de spanrol of de waterpomp een storing vertoont.

Iets dat zeer zonde zou zijn van het geld. Omdat deze onderdelen gelijktijdig vervangen met het vervangen van de distributieriem maximaal zo rond de 50 Euro meer kost.

Het vervangen van een distributieriem is zogezegd geen goedkope reparatie. En is vooral bij oudere auto's nog wel eens een reden om de auto te verkopen. Let bij het kopen van een tweedehands auto dan ook altijd op of en wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen.

Probeer bij het kopen van een tweedehands auto ook altijd te achterhalen, hoe lang de auto al stilstaat. Want mocht de auto inmiddels al een jaar of langer stilgestaan hebben, ook dan is het verstandig om de distributieriem te laten vervangen.

Dat een distributieriem vervangen moet worden is het probleem uiteraard niet. Maar wanneer je weet dat deze vervangen moet worden, dan kun je wat het vervangen van een distributieriem kost wel mooi gebruiken bij het onderhandelen over de prijs van de auto.

Onder het vervangen van een distributieriem kom je als autobezitter niet uit, wanneer dit moet gebeuren. Daarbij is deze riem een dusdanig belangrijk onderdeel, dat je ook niet moet willen besparen op de kosten. Voorop moet dan ook staan dat het vervangen van een distributieriem op de juiste wijze gebeurt, door een garagebedrijf die het volgens de voorschriften van de fabrikant van jouw auto kan doen.

Dit heeft tevens als voordeel dat, wanneer er onverhoopt iets mis mocht gaan na het vervangen van de distributieriem, je garantie hebt op de reparatie. En het probleem dan ook kosteloos verholpen zal worden door de garage.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren