Je auto naar de sloop brengen: hoe werkt dat eigenlijk?

auto naar de autosloop brengen

Soms is je auto naar de sloop brengen het beste besluit dat je kan nemen. Bijvoorbeeld, omdat hij niet meer door de APK komt. En de kosten om hem te laten repareren dermate hoog zijn, dat het de waarde van de auto ver overstijgt.

Maar hoe werkt dat eigenlijk, je auto naar de sloop brengen? Bij wie moet je zijn? En krijg je geld voor jou auto, of moet je geld toegeven als je je auto wilt laten slopen?

Hoeveel is je sloopauto waard?

Een autosloperij wordt met een mooi woord ook wel autorecyclingbedrijf of autodemontagebedrijf genoemd. Waar een autosloperij vroeger meestal bestond uit simpelweg rijen met op elkaar gestapelde auto's op een modderig, soms met olie doordrenkt veld, bewaakt door een valse hond, moet de moderne autosloperij tegenwoordig voldoen aan een hoop eisen voordat bedrijfsmatig auto's mogen worden gesloopt.

De autosloperij is dan ook zeker een stukje professioneler geworden. Het modderig veldje zul je niet zo vaak meer tegenkomen. En wanneer je een auto komt aanbieden voor de sloop, wordt ook dat uiteraard een stuk professioneler afgehandeld.

Een autosloper sloopt auto's om er een boterham mee te verdienen. Waarbij met name de strengere milieuregels waar het autodemontagebedrijf tegenwoordig aan moet voldoen, ervoor zorgen dat ook de autosloperij de nodige kosten moet maken om het bedrijf draaiende te houden.

Dit merken we onder andere aan de prijzen van tweedehands auto onderdelen. Welke daardoor serieus zijn gestegen. Vroeger kon je voor een tientje een andere koplamp voor je auto kopen. Tegenwoordig betaal je voor een koplamp een veelvoud van datzelfde tientje.

Echter, om iets te verkopen te hebben, is de autosloper uiteraard afhankelijk van de aanvoer van 'verse' auto's. En dus ook van die van jou. Aan de andere kant weet diezelfde sloper ook wel dat jij niet met je sloopauto wilt blijven zitten. En daar begint dan ook het onderhandelen over de prijs.

Hoeveel geld je krijgt als je je auto naar de sloop brengt, hangt vooral af van: hoeveel geld de goede onderdelen die nog aan de auto zitten, in het laatje zullen gaan brengen bij de sloper.

Dit betekent in de praktijk dat je voor een auto die er zowel van binnen als van buiten afgeleefd uitziet, doorgaans een vergoeding krijgt voor wat de auto nog aan oud ijzer oplevert. Wat afhankelijk van het gewicht van de auto, ergens tussen de 75 Euro en de 125 Euro zal liggen.

En als er nog redelijk nieuwe banden onder de auto zitten, en het interieur ziet er nog strak uit, dan kun je er misschien nog een paar tientjes extra uitslepen. Maar daarmee heb je het doorgaans dan ook echt wel gehad. Tenzij je auto in verhouding nog vrij jong is, en het merk en model gewild.

Zelf naar de sloop rijden of op laten halen?

Veel autodemontagebedrijven komen de auto bij je ophalen als je dat wilt. Daarvoor hoef je zelfs niet eens zelf contact op te nemen met een autodemontagebedrijf. Dat kun je gratis laten doen door bijvoorbeeld: ikwilvanmijnautoaf.nl

Op de website van ikwilvanmijnautoaf.nl vul je de gegevens van de auto in, geef je wat informatie over de staat waarin de auto verkeerd, en voeg je wat foto's toe. Vervolgens gaan medewerkers van de website aan het werk om te bemiddelen in de verkoop van jouw auto.

Na enige tijd zal je gebeld worden, en wordt het hoogste bedrag dat voor je auto geboden is aan je doorgegeven. Als je akkoord gaat met de verkoop, zal vervolgens de kopende partij met jou in contact gebracht worden, om afspraken te maken over de verdere afhandeling van de verkoop.

Dat is de makkelijkste manier die jou veruit de minste tijd kost, maar die je wellicht ook het minste geld zal opleveren. Dit is vooral ook de ideale manier om van je auto af te komen wanneer deze niet meer rijden kan.

Maar uiteraard kun je ook zelf met je auto verschillende sloperijen afgaan, en 'm simpelweg verkopen aan de hoogste bieder.

Wanneer je in Google de zoekopdracht: autodemontage, autosloop of autosloperij plus je woonplaats intypt, dan zal Google je autodemontagebedrijven tonen bij jou in de buurt.

Slim om te bekijken is dan: welke van de weergegeven autosloperijen het merk van jouw auto slopen. Want het ene bedrijf wil zich nog wel eens specialiseren in het slopen van Japanse auto's terwijl een ander zich juist het liefste bezighoudt met Europese auto's. En je hebt er zelfs bij die zich specialiseren in bepaalde merken.

De interesse van een autosloperij in jouw auto zal vanzelfsprekend hoger zijn, wanneer jou auto van het merk is waar hij voornamelijk in handelt. En hij zal wellicht bereid zijn je wat meer te geven voor je auto, als er veel onderdelen aanzitten die hij goed kan verkopen.

En heb je bijvoorbeeld nog niet zo lang geleden nieuwe banden onder je auto hebt laten zetten? Dan is het wellicht een slim idee om bij de autosloop een paar oude wielen te regelen, en jouw nog bijna nieuwe banden via Marktplaats te verkopen. Hetzelfde geldt uiteraard voor lichtmetalen velgen.

Vergeet het kenteken niet!

Als een auto naar de sloop gaat, dan komt het kenteken te vervallen. Hierbij kun je ervoor kiezen om zelf het kenteken in te leveren bij een postagentschap, of dit te laten verzorgen door de autosloper.

De autosloperij kan dit voor je doen op het moment dat je de auto aan hem verkoopt. Maar dan moet je uiteraard wel alle kentekenpapieren van de auto bij je hebben.

De sloper belt met de RDW (Rijksdienst van Wegverkeer) op het moment dat de koop gesloten is. Vervolgens krijg je van hem het zogenaamde Vrijwaringbewijs. Met het verkrijgen van het vrijwaringbewijs vervalt de APK-plicht, de verzekeringsplicht, en tevens het moeten betalen van wegenbelasting voor dit kenteken.

Waarmee het brengen van de auto naar de sloop is afgerond, en je met een gerust hart huiswaarts kunt gaan.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren