Goed onderhandelen over de verkoopprijs van je auto

Onderhandelen over de verkoopprijs van een auto is geen exacte wetenschap. Kunnen onderhandelen kan zelfs geen talent genoemd worden. Onderhandelen is niets anders dan een vaardigheid die je meester wordt door het gewoon te doen.

Om goed te kunnen onderhandelen over de verkoopprijs van je auto komt tevens wat kennis van zaken goed van pas. En dan met name kennis van prijzen waarvoor vergelijkbare auto's bij benadering zijn verkocht.

Zorg goed voor je koopwaar

Om een goede verkoopprijs voor je auto te krijgen, moet je er allereerst voor zorgen dat je auto er onberispelijk uitziet. Want een schone auto die er aantrekkelijk uitziet, verkoopt zich als het ware vanzelf.

Hoe meer een koper het gevoel krijgt dat jouw auto precies is wat hij zocht en vindt dat hij waar krijgt voor zijn geld, hoe minder scherp hij zal gaan onderhandelen over de prijs. Want je zult de auto toch eens niet aan hem willen verkopen omdat hij te weinig biedt.

Dus zal hij voorzichtig zijn met onderhandelen of misschien zelfs wel helemaal niet proberen om wat van de prijs af te krijgen.

Maar oh wee als je je koopwaar niet goed voor elkaar hebt en er valt van alles aan te merken op je auto. Bereid je dan maar vast voor op stevige onderhandelingen over de prijs. Als het al tot onderhandelen over de verkoopprijs komt. Want wanneer je auto de kopers niet aanspreekt, ga je 'm met de beste wil van de wereld niet verkopen.

Zorg er tevens voor dat je een heel compleet pakket verkoopt, zonder onaantrekkelijke voorwaarden. Dus niet ineens de lichtmetalen velgen en de radio niet meeverkopen als er over de prijs onderhandeld gaat worden.

Of je verkoopt ze mee of je verkoopt ze niet mee. Iets wat sowieso het overdenken waard is. Want een paar mooie courante lichtmetalen wielen leveren los uiteraard veel meer op, dan dat je ze met de auto mee verkoopt.

Weet wat je auto waard is

Goed onderhandelen over de verkoopprijs begint met goed te weten wat je auto waard is.

Een verkoopprijs van een auto wordt hoofdzakelijk bepaald op basis van bouwjaar en kilometerstand. Dit betekent dus dat wanneer jouw auto bijvoorbeeld op kenteken is gezet in december 2003, dan heb je pech. En is je auto op kenteken gezet in januari 2004 dan heb je mazzel.

Want voor de handel is een auto uit december 2003 een jaar ouder dan een auto uit januari 2004.

En wat de kilometerstand betreft, heeft een auto meer gelopen dan gemiddeld of minder gelopen dan gemiddeld. Zoek dat ook uit voor jouw type auto. Want als er verder niet veel aan de auto te vinden is, dan is een beetje zeuren over de kilometerstand zo'n beetje de laatste mogelijkheid om wat te zaniken te hebben.

Laat de prijs die je minimaal in gedachten hebt nooit beïnvloeden door het mopperen van een mogelijke koper. Begin tevens nooit over een prijs nog voordat een potentiële koper de auto gezien heeft. Onderhandelen over de verkoopprijs begint pas zodra de kopende partij de handel, in dit geval jouw auto, heeft gezien.

Mensen die bij het eerste contact via de telefoon al meteen over de prijs beginnen, zijn doorgaans toch niet erg serieus geïnteresseerden. En mensen die vaak alleen maar uit zijn op een koopje.

Zeker wanneer je de auto nog maar net te koop hebt staan is het zinloos je tijd aan dit soort mensen de besteden. Vertel vriendelijk dat je geen uiterste prijzen noemt over de telefoon, maar dat er in je vraagprijs zeker onderhandelingsruimte zit.

Noem geen enkele andere prijs dan de vraagprijs door de telefoon, als je jouw auto voor een goede prijs wilt verkopen. Maar uiteraard probeer je wel iedere andere vraag die een mogelijke koper door de telefoon stelt, zo goed mogelijk te beantwoorden. Want tenslotte wil je wel graag dat hij de moeite gaat nemen om jouw auto te komen bekijken.

Onderhandelingen starten vaak met een koper die je, na het bekijken en het proefrijden, vraagt naar je zogenaamd uiterste prijs. Of hij vraagt of er misschien nog wat van de prijs af kan.

Dit betekent doorgaans dat deze persoon serieus geïnteresseerd is. En jouw auto graag wil hebben. Houd dit altijd in je achterhoofd, zodra de onderhandelingen over de prijs starten.

Degene die vraagt om de uiterste prijs is vaak iemand die vaker over prijzen onderhandelt. En ook iemand die gewend is iets voor een goede prijs in handen te krijgen. Noem in eerste instantie dan ook nooit je echte uiterste prijs.

Maar ga, afhankelijk van het enthousiasme van de koper, tussen een kwart en de helft zitten van het verschil tussen je vraagprijs en de prijs die je er echt voor wilt hebben.

Dus als jij je auto voor 10.000 Euro te koop hebt staan, maar je kan tevreden zijn met 7500 Euro, dan noem in eerste instantie als uiterste prijs 9300 Euro. En als de koper iets minder enthousiast is, maar je wilt de auto wel graag kwijt, noem je een prijs dichterbij de 9000,- Euro.

Want uiteraard gaat de kopende partij een tegenbod doen, waar jij dan vervolgens weer een prijs tegenover moet kunnen zetten die nog steeds interessant is, maar die uiteraard niet onder de prijs ligt die jij toch wel graag voor die auto gehad had willen hebben.

Doorgaans kom je ergens in het midden uit tussen het eerste bod wat jij als verkoper deed en het eerste bod dat hij als koper deed.

De koper die vraagt of er wat van de prijs af kan, is doorgaans niet zo'n doorgewinterde handelaar. Een dergelijke persoon kun je doorgaans gerust vragen welke prijs hij voor jouw auto in gedachten had. Doorgaans wordt er dan een prijs genoemd waar jij je ook nog in kunt vinden.

De deal kan dan ook al snel gesloten worden.

Het belangrijkste bij het onderhanden over een goede verkoopprijs is dan ook: weten wat je auto waard is, weten wat je kan vragen en weten wat je er echt voor wilt hebben.

Durf ook gewoon nee te zeggen. Het is jouw auto en degene die naar jouw auto komt kijken heeft er geregeld een stukje voor moeten rijden. En die gaat dan ook niet graag met lege handen weer naar huis. Heb dan ook de moed om je poot stijf te houden en laat merken dat het je menens is. En dat de koper kan kiezen of delen. Hij koopt de auto voor de prijs die jij voorstelt en anders is er gewoon geen deal en kan de koper onverrichte zaken weer naar huis.

Onder handelen over de verkoopprijs van een auto is altijd een spel. En één van de regels is vasthouden aan waar je in gelooft. En wanneer jij je huiswerk goed gedaan hebt en weet wat je auto waard is, dan gaat die auto dat ook echt wel opleveren. Mits je op momenten dat het moet, je poot stijf weet te houden.

Want een deal is pas een goede deal wanneer beide partijen tevreden zijn met de overeengekomen prijs.

Gerelateerd

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Daarom koop ik nog altijd alleen een auto die ik direct van eigen geld kan betalen.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €6500 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen