Klassieker rijden anno nu

klassieker rijden in een betrouwbare auto is mogelijk anno nu

De klassieker neemt een bijzondere plaats in, in de wereld van de gebruikte auto. Met een klassieker rijden onderscheid je jezelf van de massa. Een in goede staat verkerende klassieker oogst vaak bewonderende blikken als je er ergens mee voor komt rijden. Zelfs wanneer het een auto betreft die in zijn tijd helemaal niet zo erg opviel.

Welke auto het predicaat klassieker krijgt en welke auto niet is al decennia lang voer voor felle discussies onder liefhebbers van de oudere automobiel. Niet elke auto ouder dan 25 jaar is zomaar een klassieker. Want een pure klassieker is een auto die iets wezenlijks bijgedragen heeft aan de historie van de automobielindustrie in welke vorm dan ook.

Zo is bijvoorbeeld een Volkswagen Golf I GTI een klassieker omdat het de voorvader is van alle snelle hatchbacks die we nu kennen. Maar het gewone standaard Golfje I is dan weer geen klassieker omdat het niet meer was dan de opvolger van de Volkwagen Kever.

Youngtimer misschien wel de betrouwbaarste klassieker

Oude auto's kunnen tegenwoordig in allerlei categorieën worden ondergebracht. Zo kent iedereen de benaming Oldtimer. Ook zijn de meeste mensen wel bekend met het begrip Klassieker. Een wat nieuwer begrip is Youngtimer.

Een Youngtimer is een auto die aanzienlijk ouder is dan de gemiddelde occasion, maar die door de bouwkwaliteit, het goede onderhoud door de voormalige eigenaren en het rijden van in verhouding weinig kilometers de tand des tijds goed hebben doorstaan en rap richting de leeftijd van 25 jaar gaan.

Langzamerhand zien we dat auto's die nu de leeftijd van 25 jaar bereiken beter bestand zijn tegen de Nederlandse weersinvloeden en nog steeds betrouwbare vervoersmiddelen zijn die tevens prima mee kunnen komen met het huidige verkeer.

Goedkoop klassieker rijden

Goedkoop klassieker rijden, wordt wel eens als kreet gebruikt om mensen geïnteresseerd te krijgen in het kopen van in een youngtimer. Wat wel waar is, is dat veel te koop aangeboden youngtimers in een hele redelijke staat verkeren en niet eens zo heel duur zijn.

Om een voorbeeld te noemen: wanneer je er een beetje tijd aan besteedt, moet het mogelijk zijn een in een goede staat van onderhoud verkerende BMW 7-serie te vinden voor ruim onder de 5000, - Euro.

Voor minder dan 5000,- Euro bezit je een zeer luxe auto die in een betere staat van onderhoud verkeert dan menige occasion in die prijsklasse. Wanneer je een auto niet echt veel gebruikt, kost het in het bezit hebben van bijvoorbeeld een BMW 7-serie je niet veel.

Want wanneer de auto 30 of ouder is, betaal je geen of weinig wegenbelasting en zijn er allerlei mogelijkheden om deze auto goedkoop te verzekeren. Bovendien blijft de auto zijn waarde behouden of wordt wellicht zelfs meer waard als je er zuinig op bent.

Een youngtimer zoals de BMW E23 7-serie gaat pas geld kosten zodra je ermee rijdt. Hoewel met een benzineverbruik van 1 op 9 bij de 728i best goed te leven valt.

Veel belangrijker is het rijplezier dat zo'n oude auto biedt. Het is anders, dus is het leuk. En omdat het zo ontzettend leuk is doet je het graag en maakt het niet uit of je ergens wat later aankomt. Het in de file staan zou zowat een genot worden. Een klassieker of youngtimer rijden kan in zekere zin dan ook gewoon goed voor je zijn.

Nadelen van het rijden in klassieker of youngtimer

Het rijden van een klassieker of youngtimer kent natuurlijk niet alleen maar voordelen. Nadelen zijn er ook. Het benzineverbruik kwam al voorbij. In verhouding lust een klassieker of youngtimer dat sap graag.

Een groter probleem echter is vaak het onderhoud aan dergelijke auto's. Veel dealers zitten namelijk niet echt te wachten op die oude barrels. Gewoonweg omdat de kennis van die oude auto's vaak een beetje begint te ontbreken onder de met name jongere werknemers.

Voor het onderhoud van je youngtimer of klassieker is het dan ook verstandig op zoek te gaan naar een garage die gespecialiseerd is in de auto die je rijdt. Of een garage waar ze dat oude spul gewoon fantastisch vinden.

Maar vaak zal dat niet om de hoek zijn en ook onderdelen zullen vaak apart besteld moeten worden. Een onderhoudsbeurtje zou dan ook zomaar enkele dagen kunnen duren omdat er op onderdelen gewacht moet worden.

Bovendien kunnen er door de leeftijd van de auto wel eens dingen stukgaan waarbij het vervangende onderdeel veel geld kost. Of dat er veel uren gestoken moeten worden in het vervangen van het kapotte onderdeel.

En uiteraard hebben zowel de klassieker als de youngtimer meer onderhoud nodig dan het moderne blik. Echter, de kosten van het onderhoud kun je voor een groot deel terugdringen door zelf een deel van het onderhoud ter hand te nemen. Iets dat bij een oudere auto nog kan en waar menig klassiekerliefhebber veel plezier aan beleeft.

Wanneer je overweegt een youngtimer aan te schaffen om goedkoop auto te kunnen rijden, kun je nog wel eens van de koude kermis thuiskomen. Goedkoper met een youngtimer of klassieker rijden in vergelijking met een moderne auto kan eigenlijk alleen wanneer: je weinig rijdt, de auto die je koopt in zeer goede staat van onderhoud verkeert en je zelf ook af en toe de handen uit de mouwen steekt.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren