Met je klassieker naar de APK

Ook je klassieker moet APK gekeurd worden. Het APK keuren hoeft dan wel slechts eens in de twee jaar te gebeuren, maar kan ondanks dat toch nog best wel eens een spannende aangelegenheid zijn.

Uiteraard zorg je goed voor je klassieke heilige koe. Maar het blijft een oude auto. En bij het APK keuren kan zelfs een verdroogt of lek rubbertje, pakkinkje of keerringetje roet in het eten gooien. Want met de jaren gaan juist zulke dingen het begeven.

Je klassieker voorbereiden op de APK keuring

Wanneer je het onderhoud van je klassieker niet zelf doet, dan kan het slim zijn de APK keuring te combineren met een onderhoudsbeurt voor de auto. Niet alleen omdat APK keuren in combinatie met een onderhoudsbeurt vaak gratis is, maar tevens omdat veel mogelijke APK afkeurpunten tijdens een onderhoudsbeurt sowieso aan bod komen. Denk bijvoorbeeld aan het vervangen van versleten ruitenwisserbladen en kapotte lampjes.

Doe je het onderhoud van je klassieker wel zelf, dan doe je er verstandig aan al ruim voor de vervaldatum van de APK een uitgebreide ronde om je auto te maken en alle gevoelige punten, zoals de voornoemde rubbers, goed te bekijken.

Op deze manier heb je ruim de tijd om de benodigde onderdelen te verzamelen. Want niet ieder onderdeel is nog even makkelijk te verkrijgen voor elke klassieker. Of je betaald enorm veel voor een nieuw onderdeel, terwijl een tweedehands onderdeel ook prima zou zijn.

Veel onderdelen voor klassieke auto's zijn te vinden via Marktplaats en Ebay. Zowel nieuw als gebruikt. Dus als je de tijd hebt, dan kun je op deze manier vaak behoorlijk wat geld besparen op de onderdelen voor je klassieker.

Ook kun je dan rustig op zoek naar het juiste bedrijf of de juiste persoon die de reparaties aan je klassieker kan verrichten die je niet zelf kunt. Bijvoorbeeld omdat je de juiste middelen of het juiste gereedschap niet voorhanden hebt.

Vooral wanneer een klassieker afgekeurd dreigt te gaan worden op het doorroesten van bepaalde plekken die voor de APK niet mogen, zitten veel klassiekerliefhebbers al snel met de handen in het haar. Want plaatwerken en lassen aan een auto is een vak dat je jezelf niet zomaar even eigen maakt. En het is tevens een vak waar je alleen goed in wordt door het veel en vaak te doen.

Mensen die hier hun vak van hebben gemaakt en ook echt goed zijn in hun vak, zijn niet eenvoudig te vinden. En degene die er zijn, hebben vaak een drukke agenda. Waardoor de kans klein wordt dat ze je op hele korte termijn kunnen helpen.

Nogmaals, het is dan ook heel verstandig al geruime tijd van de voren te bekijken of er toevallig dingen mankeren aan je klassieker, die een APK goedkeuring in de weg zouden kunnen gaan staan.

Waar laat je je klassieker APK keuren

Er zijn veel plekken waar je je klassieker APK kunt laten keuren. Van onafhankelijke garages tot en met merkendealers. Echter zou je voorkeur uit moeten gaan naar een garage annex APK keuringstation die in ieder geval iets hebben met oudere auto's. Maar het mooiste is natuurlijk, om een APK keuringsstation te vinden, die jouw klassieker kent. Een klein nadeel kan zijn dat de APK keurmeester precies de zwakke plekken weet waarop jouw klassieker vaak afgekeurd wordt.

Maar daarentegen zijn deze mensen vaak wel in staat je het juiste advies te geven om de problemen aan te pakken. En tevens weten deze mensen vaak ook de kleine handigheidjes die toegepast kunnen worden om de auto wel APK goedgekeurd te krijgen.

Soms zijn er punten die niet heel belangrijk zijn voor de verkeersveiligheid, maar waar een auto wel op afgekeurd kan worden, wanneer de regels stikt gevolgd worden. Vooral garagehouders die affiniteit hebben met klassiekers en daarom ook weten hoe vervelend het kan zijn om het probleem op te lossen, weten soms legale foefjes om een auto toch APK goedgekeurd te krijgen.

Een mooi voorbeeld daarvan is de reflector in het achterlicht van een auto. Daar mag geen barst in zitten. Dus wanneer er een barst in het achterlichtglas zit, mag de auto volgens de APK regels niet goedgekeurd worden. Maar door nu tijdens het keuren een losse reflector op het achterlicht te plakken, kan dit omzeild worden, waardoor de auto alsnog goedgekeurd kan worden.

En dit soort foefjes kunnen fijn zijn, omdat iets als een achterlicht niet zomaar even nieuw te vinden is voor menig klassieker.

Met je klassieker naar de APK gaan, hoeft dan ook geen vervelende toestanden met zich mee te brengen als je je auto ruim voor de vervaldatum van de APK goed voorbereid en het juiste keuringsstation voor je auto weet.

Echter, je klassieker blijft een oude auto. Het is dan ook verstandig altijd rekening te houden met onvoorziene uitgaven.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren