Met je klassieker of youngtimer naar de garage

garage gespecialiseerd in klassiekers

Ook je klassieker of youngtimer moet naar de garage voor onderhoud en reparatie. En dat zelfs met een grotere regelmaat dan moderne auto's. Het is dan ook zeer zeker prettig om een goede betrouwbare garage voor je youngtimer of klassieker te hebben, die het liefst ook nog niet al te duur is.

Echter, niet iedere garage blijkt altijd even blij met onderhoud en reparatie van klassiekers en youngtimers. Want met dergelijke auto's is het soms heel lastig in te schatten hoe lang het onderhouden en repareren van de auto in beslag gaat nemen.

Zoek naar ervaring met klassiekers en youngtimers

Vooral jongere monteurs die werkzaam zijn bij de grote merkendealers zullen voornamelijk in aanraking komen met nieuwere auto's en moderne technieken. Waarbij onder andere het zoeken van storingen veelal wordt overgelaten aan de computer.

Bij jonge auto's zal het bovendien zelden voorkomen dat er iets vastgeroest zit, erg vast zit, of afbreekt tijdens het demonteren van een onderdeel. Iets wat je met een klassieker of youngtimer zomaar kan gebeuren. Nu hoeft dat niet direct een ramp te betekenen, maar het zorgt er wel voor dat een reparatie veel meer tijd in beslag neemt dan gepland.

Zoals gezegd is onderhoud en reparatie aan een jongere auto veel beter in te schatten. Juist daarom hebben vooral dealers liever jongere auto's in onderhoud. Omdat een kloppende planning betekent, dat per dag veel meer auto's onderhouden en gerepareerd kunnen worden.

De kans dat je ervaring vindt met klassiekers en youngtimers is dan ook groter bij de onafhankelijke lokale garage. Met name wanneer deze garage gerund wordt door iemand met vele jaren ervaring als automonteur.

Deze mensen hebben vaak niet alleen veel liefde voor het vak, maar ook voor de klassieker en de youngtimer. Daarnaast hebben deze mensen doorgaans ook veel meer kennis van oude technieken.

Waardoor deze monteurs en garagehouders vaak veel sneller de oorzaak van een eventuele storing hebben gevonden en ook veel beter in kunnen schatten hoe lang een reparatie en onderhoud gaat duren.

Gespecialiseerde klassieker garages

Maar het best kun je zoeken naar een gespecialiseerde garage voor jouw klassieker of youngtimer. Voor meer merken auto's dan je wellicht zult denken, zijn er namelijk garages die zich gespecialiseerd hebben in dat ene merk klassieker of youngtimer die jij bezit.

De eigenaar van een dergelijke garage is doorgaans een groot liefhebber van het merk. En iemand die op een goed moment besloten heeft om van zijn hobby zijn werk te maken.

In deze garages is niet alleen heel veel kennis in huis, maar zijn vaak tevens vele kanalen bekend waarlangs zelfs inmiddels minder goed verkrijgbare onderdelen toch redelijk eenvoudig te verkrijgen zijn.

Soms echter, heeft het enthousiasme voor een bepaalde auto ook wel eens zijn keerzijde. Want ook al ben je gek met je klassieker, je moet nooit de realiteit uit het oog verliezen. Soms is een auto het gewoon echt niet meer waard om gerepareerd te worden. En juist dat aspect verliest men nog wel eens uit het oog.

Uiteraard, alles kan gerepareerd worden wanneer je dat wilt. Maar zodra de kosten van de reparatie de waarde van de auto ver gaan overstijgen, waarbij het dan tevens nog maar de vraag is of de auto dan echt goed is, is het verstandigste besluit wellicht om afstand te doen van die auto.

Maar die optie word je door liefhebbers meer dan eens niet aangereikt. Probeer dan ook in gespecialiseerde garages, gerund door echte liefhebbers vooral je hoofd er goed bij te houden. En richt je met name op het vergaren van zoveel mogelijk informatie, zodat je een zo goed mogelijk besluit kunt nemen voor jezelf.

Een klassieker of youngtimer rijden is vooral heel leuk. Want je rijdt rond in iets niet alledaags. En een band met andere liefhebbers komt dan ook snel tot stand wanneer je elkaar tegenkomt. Iets wat de liefde voor je klassieker alleen maar meer doet aanwakkeren.

De keerzijde van een klassieker rijden is dat je soms ineens voor grote onvoorziene uitgaven kan komen te staan. Want met het toenemen van de leeftijd van de auto, wordt ook de kans groter dat er grote ingrijpende reparaties moeten worden uitgevoerd.

Ook kan blijken dat bepaalde onderdelen dusdanig verroest zijn, dat APK goedkeuring in gevaar komt. Uiteraard is roestschade vaak best goed op te lossen. Maar plaatwerken en lassen is een arbeidsintensief specialisme, waardoor het oplossen van ernstige roestschade al snel in de papieren kan lopen.

Houd daarom altijd rekening met onverwacht hoge uitgaven wanneer je met je klassieker of youngtimer naar de garage gaat. En wanneer je een dure reparatie in het vooruitzicht hebt, neem dan zeker geen overhaaste beslissingen.

Want juist dan is het goed om vooral de tijd te nemen en alle opties goed af te wegen. En ook andere garages of specialisten te benaderen en te informeren naar de mogelijkheden.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren