Wegenbelasting oldtimer: Wat staat je als oldtimerbezitter te wachten in 2014

Na een hoop gesoebat zijn de heren politici er dan eindelijk uit. De vrijstelling van wegenbelasting voor de oldtimer gaat naar 40 jaar. Iets waar niet alle oldtimerliefhebbers vrolijk van worden.

Omdat velen van hen door deze maatregel behoorlijk de Sjaak zijn, zogezegd. Want stel je hebt een prachtige Land Rover die de leeftijd van 40 jaar nog niet heeft bereikt. Maar die wel behoorlijk wat weegt en op gas rijdt, omdat ie ook wel een slokje brandstof lust. Dan ga je ineens van wegenbelastingvrij naar het betalen van om en nabij de 500 Euro per kwartaal aan wegenbelasting.

Hoe ziet de wegenbelasting voor klassiekers er nu precies uit?

Nu is dit een wat extreem voorbeeld. Maar je kunt je voorstellen dat hier het laatste woord nog niet over gesproken is. En dat de gevolgen van deze maatregel zijn uitwerking niet zullen missen.

Echter, vooralsnog heeft de politiek beslist en wordt deze nieuwe belastingmaatregel van kracht per 1 januari 2014.

Wat moet er per 1 januari 2014 precies aan wegenbelasting voor oldtimers betaald worden:

  • Oldtimers van 40 jaar en ouder blijven vrijgesteld van wegenbelasting.
  • Auto's die nu tussen de 26 en 40 jaar oud zijn, betalen een kwarttarief aan wegenbelasting met een maximum van 120 Euro per jaar. Mits de auto op benzine rijdt en in de maanden December, Januari en Februari niet wordt gebruikt. Waarbij de auto niet aan de openbare weg mag blijven staan. Ook bussen en vrachtwagens op Diesel en LPG in deze leeftijdscategorie kunnen hiervan gebruik maken.
  • Uiteraard kun je er ook voor kiezen om het hele jaar door te blijven rijden. Maar dan betaal je, net als voor alle auto's tussen de 26 en 40 jaar oud die rijden op LPG of Diesel, het volle pond aan wegenbelasting.

Inderdaad, wanneer je een auto hebt die nog geen 40 jaar oud is, maar die wel rijdt op benzine, dan valt de te betalen wegenbelasting nog alleszins mee, maximaal 120 Euro per jaar. Echter, rijdt jouw auto op Diesel of LPG, dan moet je ineens weer een behoorlijk wat wegenbelasting gaan betalen.

Hoe is men tot deze rare maatregel gekomen?

Wellicht zit jij ook met stijgende verbazing naar deze nieuwe wegenbelastingmaatregel te kijken. Want is deze maatregel niet gewoon nodeloos ingewikkeld? En wie gaat het eigenlijk controleren of iedereen zich wel houdt aan het niet rijden tussen December en Februari?

Deze ingewikkelde maatregel is verzonnen door onze volksvertegenwoordigers, met de bedoeling misbruik van de wegenbelastingvrijstelling tegen te gaan. Omdat de vrijstelling van wegenbelasting ooit bedoeld is geweest om hobbyisten tegemoet te komen die veel tijd, energie en geld staken in het rijdend houden van mobiel historisch erfgoed. En die vaak slechts enkele honderden kilometers per jaar met hun voertuig reden.

En tot nog niet zo heel lang geleden, was dit een prima oplossing. Want oude auto's waren gewoon niet zo betrouwbaar en konden goed roesten. Dus niet zo heel veel haalden de respectabele leeftijd van 25 jaar of meer. Tevens konden ze niet zo heel veel kilometers rijden, voordat er weer onderhoud aan gepleegd moest worden. Er waren dan ook maar heel weinig mensen die een klassieker als enige vervoermiddel hadden en daar het hele jaar belastingvrij mee rondreden.

Echter, inmiddels beginnen zelfs auto's uit de tweede helft van de jaren 80 volgens het oude wegenbelastingstelsel belastingvrij te worden. En zeker deze auto's roesten niet langer, zijn veel betrouwbaarder en beschikken meer dan eens over Dieselmotoren waarmee je ook nu nog goed mee kan komen in het verkeer.

Met als gevolg dat er vaker misbruik gemaakt wordt van vrijstelling van wegenbelasting voor oldtimers. Steeds vaker kopen lieden een oudere auto met een Dieselmotor, of één die rijdt op LPG, met als belangrijkste argument: het niet hoeven betalen van wegenbelasting voor hun auto.

En daar was de wegenbelastingvrijstelling voor oldtimers nou juist niet voor bedoeld. En om voor deze mensen het rijden in een oude auto te ontmoedigen, is deze ingewikkelde maatregel bedacht.

Waarbij ervan is uitgegaan dat bezitters van een auto die rijdt op benzine, niet behoren tot de veelrijders die door middel van het rijden met een oude auto de wegenbelasting proberen te ontduiken.

Dus unfair voor iedere liefhebber van oude automobielen is deze maatregel dan ook zeer zeker niet. Want tevens zullen velen die met een modernere oldtimer op benzine rijden, veelal meer rijden dan slechts enkele honderden kilometers per jaar.

Wat kun je doen als slachtoffer van de nieuwe wegenbelastingmaatregel?

Zoals gezegd is er een groep oldtimerliefhebbers die flink de Sjaak is door deze nieuwe wegenbelastingmaatregel. Wat kun je doen als je behoort tot de groep zwaar getroffenen?

  • Je kunt je auto schorsen en stallen. En eerst eens rustig gaan nadenken wat de verstandigste optie is.
  • Je auto te koop zetten. Dat zou overigens het minst verstandige besluit zijn. Omdat je auto op dit moment waarschijnlijk vrijwel onverkoopbaar is en weinig geld zal opleveren. Van het geld dat je nu op je auto zou verliezen, kun je waarschijnlijk nog een hele tijd blijven rijden en wegenbelasting betalen. Bovendien is de wet die de wegenbelasting voor oldtimers regelt, de laatste jaren al vaker gewijzigd. Het zou dan ook zomaar kunnen dat ook deze wet geen lang leven beschoren is. Zeker gezien het feit dat deze nieuwe maatregel hoogstwaarschijnlijk veel minder gaat opbrengen dan de bedoeling is.
  • Als je auto nu nog op LPG rijdt, kun je de LPG-installatie laten verwijderen en de auto bij de RDW laten herkeuren als benzine-auto.
  • Wanneer je auto nu op Diesel rijdt en je zelf erg handig bent, kun je de auto schorsen, op zoek gaan naar een benzine-motor voor je auto en de auto vervolgens ombouwen naar auto met benzine-motor. Maar ook dan zul je naar de RDW moeten om de auto te laten herkeuren.
  • Als je een eigen zaak hebt en je auto kan omgebouwd worden naar grijs kenteken, dan zou dat ook nog een optie zijn. Want je gaat dan een stuk minder wegenbelasting betalen en je hoeft niet al je zakelijke kilometers in je grijskenteken auto te rijden.
  • Zelfs als particulier kan het een optie zijn om een zware auto, zoals een Land Rover om te bouwen naar grijs kenteken. Iets dat je als particulier in een aantal gevallen toch nog een besparing kan opleveren van 1200 Euro per jaar aan wegenbelasting. Daar kan je dan net lekker weer het onderhoud van betalen voor dat jaar.
  • Je voor 20 januari 2014 als donateur aanmelden bij de Stichting Autobelangen. Wanneer er voor 20 januari 2014 voldoende donateurs zich melden, spant de Stichting Autobelangen een rechtszaak aan tegen de staat. Stichting Autobelangen is ervan overtuigd dat ze een zaak hebben. Onder andere omdat de wet is aangenomen op basis van foutieve informatie. Bovendien heeft iedere oldtimerbezitter ooit een brief gekregen van de belastingdienst, waarin stond dat er niet langer wegenbelasting hoeft te worden betaald; aldus de Stichting Autobelangen.

Zoals gezegd: het laatste woord is nog niet gesproken over deze maatregel. Ook heb je nog opties open om in ieder geval minder wegenbelasting te gaan betalen voor je oldtimer.

Verstandig is dan ook om eerst nog even rustig na te denken en af te wachten, voordat je een besluit gaat nemen.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren