Een tweedehands auto tot 1000 Euro: zo vind je een goede

Foto: Rudolf Stricker via Wikimedia Commons

Bij het kopen van een tweedehands auto tot slechts 1000 Euro gaan is best een uitdaging. Want je gaat dan zeker terechtkomen in de wereld van de goedkope inruilers, afdankertjes een ‘laatste eigenaar’ auto’s. De truc is daarom dan ook vooral om voor 1000 Euro een tweedehands auto te bemachtigen waar zo min mogelijk aan mankeert.

Van auto’s tot 1000 Euro vind je er op Marktplaats op gemiddelde dag misschien zo’n 15.000. Daar zit ongetwijfeld iets goeds tussen. Je moet hem alleen nog even vinden. Dit artikel gaat je daarbij helpen.

Zo krijg je veel auto voor weinig

Onder de goedkope auto’s tot 1000 Euro ga je ongetwijfeld ook de populaire Volkwagen Polo, Ford Fiesta, Opel Corsa, of een Renault Twingo vinden. En als je iets groter wilt, is er voor dat geld vast ook nog wel een Golfje, een Opel Astra, Seat Ibiza of zelfs een BMW 3-serie te vinden.

Maar deze auto's zullen dan stuk voor stuk rond de 20 jaar oud of zelfs ouder zijn. En zullen dan ook vaak al behoorlijk wat kilometers gereden hebben. Iets wat de kans op het kopen van een niet al te best exemplaar zienderogen zal laten toenemen.

Hoe goed of hoe slecht een auto is, hangt bij auto’s van die leeftijd vooral af van hoe zuinig vorige eigenaren met auto zijn geweest.

Maar helaas geldt vaak dat hoe ouder de auto wordt, hoe meer eigenaren de auto heeft gehad. En vaak geldt tevens dat hoe vaker de auto van eigenaar gewisseld is, hoe slechter het doorgaans gesteld is met het onderhoud.

Doe een kentekencheck

Een kentekencheck op de website van de RDW, laat je snel een aantal interessante gegevens zien, waaronder het aantal eigenaren dat de auto heeft gehad, en uiteraard ook hoe lang de auto nog APK heeft.

Kijk eens naar minder populaire auto’s

Bij het kopen van een tweedehands auto tot 1000 Euro kun je het meeste waar voor je geld krijgen wanneer je de populaire auto’s links laat liggen en je concentreert op auto's die minder populair zijn bij het autokopende publiek.

Als je bijvoorbeeld op Marktplaats gaat zoeken naar auto’s tot 1000 Euro, dan zie je met regelmaat de volgende auto’s zeer aantrekkelijk geprijsd voorbij komen:

  • Citroën C3, C5
  • Alfa Romeo 147
  • Renault Megane, Scenic
  • Fiat Punto, Seicento, Stilo
  • Peugeot 206, 407
  • Ford Ka, Mondeo

Wanneer je een goedkope en onder het autokopende publiek een minder populaire auto als zoekopdracht invoert in Google, bijvoorbeeld Peugeot 407, en daar het woord ervaringen of review of test of problemen aan toevoegt dan vind je al snel precies waarom een auto niet heel populair is onder het autokopende publiek.

Op deze manier zul je kunnen ontdekken dat menig Franse auto van begin 2000 bijna berucht is door zijn elektronische problemen. En Fords kunnen roesten, evenals Japanse auto’s. Volkwagens kunnen hardnekkige motorproblemen hebben en zo zul je ongetwijfeld ook dingen gaan vinden over de auto die jij op het oog hebt.

Op dezelfde manier kun je ook zomaar het zogenaamde pareltje vinden. En het pareltje in deze zeer beknopte lijst met minder populaire auto’s tot 1000 Euro is de Fiat Stilo. Op de website van de ANWB kun je precies lezen waarom.

En lees tevens de ervaringen die eigenaren van een Fiat Stilo hebben met hun auto op de website van Autoweek.

Met een beetje mazzel koop je er voor 1000 Euro één van nog geen 15 jaar oud met een kilometerstand van onder de 200.000 kilometer. En mag je met recht spreken van veel auto voor weinig geld.

Waarop letten als je een auto van 15 jaar of ouder koopt

Tegenwoordig zien auto’s er zelfs als ze 15 jaar of ouder zijn meestal nog heel behoorlijk uit. En als ze goed onderhouden zijn en er is netjes mee gereden, dan rijden ze vaak ook nog bijzonder goed.

Met andere woorden: ook met een oud beestje kun je nog heel goed voor de dag komen en kun je comfortabel op pad zijn.

Maar hoe zit het dan met de betrouwbaarheid?

Het zal een vraag zijn waar menigeen met minder verstand van auto’s mee zal zitten. Terwijl dat eigenlijk niet eens hoeft.

Laat ik mezelf als voorbeeld nemen. Ik heb inmiddels zo’n 30 jaar mijn rijbewijs en de jongste auto die ik ooit gehad heb was 15 jaar oud toen ik hem kocht. Gemiddeld rij ik zo’n 5 to 7 jaar met een auto. Dat betekent dat de auto op het moment dat ik ‘m weg doe 20 jaar of ouder is.

En in de 30 jaar dat ik oudere auto’s rijd, heb ik slechts 5 keer met pech gestaan.

Dat betekent dat het ook met de betrouwbaarheid van een oudere auto best goed kan zitten, zelfs wanneer je er zoals ik gemiddeld zo’n 20.000 kilometer per jaar mee rijdt.

Het geheim is dat je om te beginnen een auto moet kopen die te boek staat als betrouwbaar. Hoe je ontdekt of een auto betrouwbaar is heb je zojuist kunnen lezen.

Zo belangrijk is goed onderhoud

Voorts is het belangrijk dat de onderhoudshistorie van een auto compleet is.

Bij elke auto zit een zogenaamd onderhoudsboekje. Een boekje waarin genoteerd en afgestempeld wordt of en wanneer en bij welke kilometerstand de auto een onderhoudsbeurt heeft gehad.

In het onderhoudsboekje kun je heel snel bekijken of de auto altijd netjes al zijn onderhoudsbeurten heeft gehad en wanneer de auto voor het laatst een beurt heeft gehad. Ideaal is uiteraard wanneer de auto netjes tot de kilometerstand waarop de kilometerteller nu staat zijn onderhoud gehad heeft.

Maar als de huidige eigenaar van de auto garagerekeningen kan overleggen waarop datum en kilometerstand staan waaruit blijkt dat de auto ook netjes onderhouden is tot de huidige kilometerstand, dan is dat uiteraard ook in orde.

Blijf echter ver weg van een auto waarvan de onderhoudshistorie geheel ontbreekt of waarvan de laatste paar jaren ontbreken. Meestal betekent dit namelijk dat een auto achterstallig onderhoud heeft.

Achterstallig onderhoud mondt vaker wel dan niet uit in hoge garagerekeningen die de waarde van de auto dikwijls overstijgen. Zelfs al heeft een auto een verse APK.

Een geldige APK zegt namelijk nagenoeg niets over de staat van onderhoud van een auto. De APK vertelt alleen dat je met de auto in de staat waarin hij verkeert veilig aan het verkeer deel kunt nemen.

Bovendien is een APK keuring slechts een moment opname. Dit betekent dat de auto op het moment dat de APK keurmeester de auto controleerde, deze nog verkeersveilig was.

Dat betekent dan ook niet automatisch dat een auto met 6 maanden APK dat ook is.

Hoe je voorkomt dat je goedkoop een slechte auto koopt

Goedkope auto's tot 1000 Euro staan veelal te boek als 'laatste eigenaar auto'. Goedkope inruiler worden ze ook wel genoemd. Vaak staan dergelijke auto’s te koop bij handelaren die zich juist gespecialiseerd hebben in dat segment. Een segment waarin de winstmarges veelal klein zijn. Wat betekent dat buiten een wasbeurt en een schoonmaakbeurt meestal niets aan de auto gedaan wordt wat niet strikt noodzakelijk is.

Kortom je gaat niet zomaar een auto kopen die tweedehands is. Je staat op het punt om een auto te kopen die al een behoorlijk leven achter de rug heeft. En het is aan jou de taak om te bepalen hoe goed die auto nu nog is en of hij jouw 1000 Euro waard is.

Dit betekent dat je zelf de auto goed moet bekijken, een proefrit maken moet en zelf moet zien te bepalen of een auto goed is.

En mocht later blijken dat de auto minder is dan dat je gedacht had, dan heb je eigenlijk gewoon pech. Ervan uitgaande dat de autohandelaar je wel netjes alles verteld heeft wat hij van de auto weet.

Een auto tot 1000 Euro vind je uiteraard ook bij de particulier. En ook hier geldt weer. Controleer zelf alles goed. Kijk of de papieren kloppen en of er een papier van de APK-keuring bij zit. En of de auto inderdaad nog zo lang APK heeft, zoals gezegd werd.

Ook als je niet zo heel veel verstand van auto's hebt, maar je wilt toch niet meer dan 1000 Euro uitgeven voor een auto, ga dan vooral af op wat je ziet:

  • Staat de auto er zondermeer keurig bij?
  • Is het interieur mooi schoon en onbeschadigd?
  • Zit het onderhoudsboekje erbij. Ziet deze er netjes uit en zijn alle onderhoudsbeurten netjes gestempeld met datum en paraaf?
  • Is het minder dan 10.000 kilometer geleden dat de auto zijn laatste beurt heeft gehad?
  • Is het minder dan een jaar geleden dat de auto zijn laatste beurt heeft gehad?
  • Werken alle lampjes in de auto, zoals in de kofferbak en het dashboardkastje?
  • Ziet het er onder de motorkap ook allemaal netjes uit, maar ook weer niet zo dat het lijkt of alles net schoongemaakt is?
  • Is zichtbaar, door middel van bijvoorbeeld een sticker, wanneer en bij welke kilometerstand de distributieriem vervangen is?
  • Is de olie op pijl en goed van kleur? ( de kleur van verse motorolie en niet pikzwart)
  • Is het niveau van de remvloeistof op pijl en is de remvloeistof mooi doorzichtig?

Wanneer iedere vraag zondermeer met 'Ja' beantwoord kan worden, dan is de kans heel redelijk dat je naar een goede auto aan het kijken bent. Want vooral de remvloeistof wordt nogal eens vergeten. Als de remvloeistof mooi helder is en de kleur heeft van met water aangelengde Appelsap, dan is dat een teken dat de auto goed verzorgd is.

Hoe zit het met schade?

Zelfs wanneer een auto nog best in een goede staat lijkt te verkeren kan het zo zijn dat hij in het verleden een keer schade heeft gehad. Een keer een deuk in een deur, spatbord of bumper is niet zo erg. Dat kan er hooguit voor zorgen dat de lak op die plek minder sterk is of dat er uiteindelijk eens iets van roest kan gaan ontstaan.

Erger zijn schades waarbij de dragende constructie van de auto ooit een flinke tik heeft opgelopen. Zelfs wanneer een dergelijke schade door een professioneel bedrijf vrijwel onzichtbaar gerepareerd is, kunnen er later problemen aan de auto komen die aan die schade gerelateerd zijn. Bijvoorbeeld:

  • Roest.
  • Onderdelen die stuk gaan terwijl die normaal gesproken eigenlijk nooit stuk gaan.
  • Onverklaarbare storingen.
  • Lekkages.
  • Carrosseriedelen die niet meer zo mooi passen en sluiten zoals zou moeten.
  • Op de website kentekencheck.nl kun je ook een zogenaamde schade check doen. Je kunt dan zien of een auto ooit schade heeft gehad en of het een ernstige schade was. Helaas zullen alleen die schades vermeld zijn die op een officiële manier zijn afgehandeld.

    Of een auto ooit flinke schade heeft gehad kun je overigens ook zelf bekijken. En wel door:

    • Door voor en achter de auto even door de knieën te gaan en langs de auto op te kijken. Op die manier zie je snel of een deur of spatbord niet helemaal in lijn ligt. Tevens kun je flauwe deuken in het plaatwerk op die manier ontdekken.
    • Loop om de auto heen en bekijk of de naden tussen deuren, achterklep en motorkap links en rechts gelijk zijn en overal even breed zijn. [naden.jpg]
    • Doe de kofferbak open en bekijk de kofferbakbodem en reservewielbak. Met name de reservewielbak is lastig weer helemaal in zijn oude vorm te herstellen als deze ooit ingedeukt is geweest. Bekijk ook de kitnaden. Wanneer deze op een bepaalde plek afwijken van de rest, dan kan ook dat duiden op schade in het verleden.
    • Doe de motorkap open en kijk langs de motor naar beneden naar de draagbalken die richting de bumper lopen. Hier mag niets vreemds aan te zien zijn, in de vorm van knikken, deuken of sporen van gepast geweld. Bekijk ook hier wederom de kitnaden op afwijkingen.

    De proefrit

    Als ook dat allemaal in orde is, is het tijd voor de proefrit. Maak een proefrit die lang genoeg is om de motor goed op temperatuur te laten komen. En waarbij je een stukje binnen de bebouwde kom, buiten de bebouwde kom en het liefst ook een stukje snelweg rijdt.

    Probeer tevens over een stukje klinkerweg te rijden. Als er onderdelen van de wielophanging verregaand versleten zijn, dan zal dat op een klinkerweg hoorbaar zijn in de vorm van bonkende geluiden.

    Tevens is het verstandig om tijdens een proefrit op een parkeerplaats ook even langzaam cirkels te rijden, zowel linksom als rechtsom, met het zijraam open en te luisteren of je bonkende en/of krakende bijgeluiden hoort. Dat kan namelijk duiden op een versleten aandrijfas. Aandrijfassen gaan vaak stuk als de rubber hoezen kapot zijn en het vet eruit geslingerd is.

    Controleer dan ook altijd even de aandrijfashoezen. Want het vervangen van aandrijfassen is bij menige auto geen goedkope reparatie.

    Check hoe lang een auto stil heeft gestaan

    Als de proefrit ook naar tevredenheid verlopen is, dan komt het moment om tot de koop over te gaan heel dichtbij. Echter, vooral minder populaire auto’s staan soms al een behoorlijke tijd te koop en dus stil voordat jij langskwam.

    Zeker wanneer je auto bij een autohandelaar koopt, kan dat het geval zijn. Achterhalen hoe lang een auto hoogstwaarschijnlijk al in het bezit is van de autohandelaar kun je direct terwijl je een kentekencheck doet op de website van de RDW. Kijk hiervoor onder de tab Basis bij Vervaldata en historie bij Datum tenaamstelling.

    Wees niet verrast wanneer de datum van tenaamstelling van een minder populaire auto een half jaar of nog langer geleden is.

    Als een auto lang heeft stilgestaan en je wilt hem ondanks dat toch graag hebben dan is het bijvoorbeeld heel verstandig om:

    • De distributieriem te laten vervangen, of in ieder geval te laten controleren.
    • De remmen goed na te laten kijken.
    • De staat van de banden te laten controleren.
    • De staat van de accu te laten controleren. Accu’s lopen leeg als een auto lang stilstaat. En met name een al wat oudere accu kan daar nogal eens slecht tegen en zal al kapot zijn of snel stuk gaan.
    • De toestand van de uitlaat te controleren. Want door vocht dat in de uitlaat blijft staan, roesten er relatief snel gaten in de uitlaat.

    Bovendien kan door lang stilstaan vocht en het aanroesten van elektrische contacten vreemde storingen in de elektronica tot gevolg hebben. Iets wat zomaar één of meerdere bezoeken aan de garage tot gevolg kan hebben.

    Het lang stilstaan van een auto hoeft zeker geen reden te zijn om hem te laten staan. Wel is het slim om kosten die je mogelijk gaat krijgen mee te nemen in het onderhandelen over de prijs . Want tot 1000 Euro voor een tweedehands auto willen gaan, betekent allerminst dat je ook 1000 Euro uit moet gaan geven.

    Het is sowieso verstandig om geld achter de hand te houden voor eventuele onvoorziene reparaties. Want de kans daarop blijft altijd aanwezig bij een auto die 15 jaar of ouder is. Zeker wanneer hij een tijd stilgestaan heeft in weer en wind. Iets wat vaker wel dan niet het geval zal zijn bij tweedehands auto’s tot 1000 Euro.

    Het is zeker mogelijk om onder de 1000 Euro een goede auto te bemachtigen. Maar verwacht voor je geld zeker geen auto waar niets aan mankeert of op korte termijn aan gaat mankeren. Het belangrijkste is dat hij je veilig van A naar B brengt en dat je er niet onderweg mee komt te staan.

    Die garantie heb je grotendeels wanneer je een auto koopt die tot op het moment dat jij hem koopt altijd op tijd zijn onderhoudsbeurten heeft gehad bij een gerenommeerde garage of autobedrijf.

Gerelateerd

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Daarom koop ik nog altijd alleen een auto die ik direct van eigen geld kan betalen.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €6500 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen