Een auto kopen in het buitenland: Hoe doe je dat?

Een auto kopen in het buitenland. Veel autokopers lijkt het maar een ingewikkeld iets, met een grote kans dat het mis gaat. Velen zien dan ook om deze reden af van het kopen van een auto in het buitenland.

Echter, wanneer je het kopen van een auto in het buitenland op de juiste manier aanpakt, kun je een hoop geld besparen op de aankoop van een auto. Zelfs wanneer je nog een restant aan BPM moet betalen hier in Nederland.

Kijken naar een auto in het buitenland

Ook een auto die in het buitenland te koop staat en waar je interesse in hebt, zal op enig moment bekeken moeten worden. Tenslotte wil je graag weten wat je koopt. Maar even op een neer rijden om te gaan kijken neemt doorgaans vele malen meer tijd in beslag dan wanneer een te koop staande auto in Nederland bekeken gaat worden.

We zullen dan ook van te voren goed moeten onderzoeken of de auto die we gevonden hebben, het waard is om naar te gaan kijken. Bepalen of je inderdaad een goede auto gevonden hebt, begint met het stellen van de juiste vragen over de auto aan de verkoper.

Vragen die je zeker zou moeten stellen voordat je naar het buitenland afreist om te gaan kijken zijn, als de auto te koop staat bij een particulier:

  1. Hoe lang hebt u de auto in uw bezit?
  2. Waarom verkoopt u de auto?
  3. Hoe is de staat van de auto?
  4. Heeft de auto ooit schade gehad?
  5. Heeft de auto een gedocumenteerde onderhoudshistorie?
  6. Welke reparaties cq welk onderhoud kan ik op korte termijn verwachten?
  7. Is een proefrit maken mogelijk?

Het kan van belang zijn om te weten hoe lang de huidige eigenaar de auto in bezit heeft. Want als dat maar kort geweest is, dan zou er iets met de auto aan de hand kunnen zijn. Of de verkoper blijkt er een autohandeltje naast te hebben. En zo'n auto heb je liever niet.

Wanneer de reden van verkoop duister is, dan kan dat ook een hele goede reden zijn om niet naar de auto te gaan kijken. Echter, door middel van de reden van verkoop kan tevens bepaalt worden hoe groot de onderhandelingsruimte zal zijn. Iemand die bijvoorbeeld net een nieuwe auto heeft gekocht, zal graag zijn oude auto willen verkopen. En dus hoogstwaarschijnlijk bereid zijn aanzienlijk wat van de prijs af te doen.

De staat van de auto en de staat van onderhoud hangen doorgaans sterk samen. Maar ook al is een auto nog zo goed onderhouden. Onder sommige reparaties kom je niet uit. Zoals bijvoorbeeld het vervangen van een distributieriem. Dit moet gewoon na een door de fabrikant bepaald aantal kilometers gebeuren.

Het vervangen van de distributieriem is bij menig auto vrij prijzig. En dus een belangrijk punt van onderhandeling wanneer de distributieriem binnen afzienbare tijd na de aankoop van de auto vervangen moet worden.

Of een auto ooit schade heeft gehad is ook belangrijk om te weten. Een keer een kleine schade waarbij iets opnieuw gespoten is, is niet zo erg. Maar wanneer de auto een fikse schade heeft gehad, waarbij dragende delen verbogen zijn geweest, dan wil je de auto wellicht liever niet. Want zelfs al kan een auto op zich prima gerepareerd worden, de delen die beschadigd zijn geweest zullen wel roestgevoeliger worden.

Een proefrit maken moet altijd mogelijk zijn. Wanneer daar om wat voor een manier dan ook moeilijk over gedaan wordt, dan is dat een zeer goede reden om de auto te laten voor wat hij is. Zonder een proefrit te maken zou je nooit een auto moeten kopen.

En als de auto te koop staat bij een garage zijn de volgende vragen van belang:

  1. Staat de auto al lang bij u te koop?
  2. Kent u de vorige eigenaar?
  3. Is de auto bij u in onderhoud geweest?
  4. Hoe is de staat van de auto?
  5. Heeft de auto een gedocumenteerde onderhoudshistorie?
  6. Welke reparaties cq onderhoud kan ik op korte termijn verwachten?
  7. Is een proefrit maken mogelijk?

Als een auto lang te koop staat bij een garage, dan heeft een auto vaak te leiden gehad onder het lange stilstaan. Zeker wanneer een auto al die tijd buiten heeft gestaan. Iets dat ervoor zou kunnen zorgen dat er snel extra onkosten aan de auto kunnen gaan komen, zodra je ermee gaat rijden.

Wanneer een garage de vorige eigenaar kent, dan kan hij jou ook wat vertellen over hoe deze eigenaar met de auto omging. En of hij de auto goed liet onderhouden.

Iets dat fijn kan zijn om te weten. Want hoe zuiniger de vorige eigenaar op de auto is geweest en hoe beter hij hem heeft laten onderhouden, hoe groter de kans dat je nog jaren plezier van de auto kunt hebben.

Zodra je een auto hebt gevonden die voldoet en een prima auto lijkt te zijn, wordt het tijd om af te reizen naar de plaats van bestemming om de auto van je keuze daadwerkelijk te gaan bekijken en wellicht te kopen.

De auto importeren en een kenteken aanvragen

Een auto importeren gaat eigenlijk altijd op dezelfde manier: zodra de auto in Nederland komt, zo snel mogelijk naar de douane om het restant aan BPM voor de auto te betalen en een afspraak maken met de RDW voor een kenteken.

Wanneer de papieren die je bij de auto gekregen hebt in orde zijn, dan mag het importeren van de auto en het rijklaar maken van de auto voor de Nederlandse wegen geen probleem zijn.

En grotere vraag is vaak: Hoe krijg je na het kopen van een auto in het buitenland, die auto naar Nederland?

Daar zijn eigenlijk maar twee goede manieren voor:

  1. De auto op laten halen door een transportbedrijf gespecialiseerd in autotransporten. Nederland kent transportbedrijven die wekelijks rijden op Duitsland, Zwitserland, Italië en ook Frankrijk. Doorgaans kun je jouw auto voor enkele honderden Euro's door een dergelijk bedrijf naar Nederland laten vervoeren.
  2. Een exportkenteken regelen voor de auto en de auto zelf naar huis rijden.

Aan de laatste manier zitten een paar niet te onderschatten nadelen. Want zelf een exportkenteken regelen is soms lastig. Het snelst en het meest eenvoudig gaat het, wanneer je de verkoper een exportkenteken voor jou laat regelen.

Met een exportkenteken mag je door heel Europa rijden, behalve in Nederland. Dit komt onder meer omdat wij in Nederland voertuiggebonden kentekens kennen. En dat het voor een Nederlander verboden is om in Nederland rond te rijden met een niet Nederlands kenteken.

Officieel mag je met een exportkenteken dan ook maar tot de grens met Nederland rijden. Vervolgens zou je dan een eendagskenteken bij de RDW moeten aanvragen om de auto rechtstreeks naar her RDW te rijden voor een kenteken.

In de praktijk geldt echter, dat wanneer je opgemerkt wordt door de douane met een exportkenteken op je auto, je aangehouden kan worden. Je zult dan door de douane gesommeerd worden om zo snel mogelijk de resterende BPM op de auto te betalen. Daar je, omdat je de auto importeert in Nederland, dit toch al van plan was kun je in de praktijk de auto gewoon op het exportkenteken naar huis rijden.

Een auto kopen in het buitenland is niet eens heel erg lastig. Het is inderdaad wat ingewikkelder dan een auto kopen in Nederland. Maar het prijsvoordeel dat je hebt ten opzichte van een vergelijkbare Nederlandse auto zal doorgaans een hoop goedmaken.

Gerelateerd

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Daarom koop ik nog altijd alleen een auto die ik direct van eigen geld kan betalen.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €6500 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen