De Nr1 tip bij het kopen van een auto die veel ergernis bespaart

Photo by Miguel Á. Padriñán from Pexels

Als je googlet op tips voor bij het kopen van een tweedehands auto, dan vind je er al snel een hele hoop die bruikbaar zijn.

Er is echter één hele belangrijke tip, die zelden genoemd wordt. Een tip die zo belangrijk is, omdat je er pas mee te maken krijgt na het kopen van een tweedehands auto. En waar heel wat onenigheid over kan ontstaan tussen koper en verkoper.

Waarom lijkt het of er altijd wel iets stuk gaat aan een tweedehands auto?

Als er iets stuk gaat aan een tweedehands auto, dan is het niet ongewoon dat daar onenigheid over dreigt te ontstaan tussen de koper en de verkoper. Je kunt je echter afvragen of dat altijd wel zo terecht is.

In beginsel is het namelijk zo dat jij als koper controleplicht hebt. Dit betekent dat jij moet controleren of de auto die je op het oog hebt voldoet aan de verwachtingen die je er redelijkerwijs van mag hebben.

Zo is het bijvoorbeeld heel redelijk dat je van een 20 oude VW Golf die slechts 400 Euro kost en die 345.000 kilometer gelopen heeft en waarvan bovendien de onderhoudshistorie volledig ontbreekt minder betrouwbaarheid verwacht dan van een door de dealer onderhouden VW Golf van slechts 4 jaar oud.

De verkoper daarentegen heeft meldingsplicht. Wat betekent dat hij de potentiële koper alles moet vertellen over wat hij over de auto weet.

Wat je je echter altijd moet blijven bedenken is: dat er een reden is waarom een auto verkocht wordt.

Bij oudere auto's is die reden vaak dat verwacht wordt dat er reparaties aan zitten te komen. Of dat de auto niet langer betrouwbaar genoeg geacht wordt om er nog langer mee door te rijden.

Dat betekent overigens allerminst dat een auto slecht is. Want bijvoorbeeld voor iemand die 50.000 kilometer per jaar moet rijden om van en naar zijn werk te komen, is een auto al relatief snel niet betrouwbaar genoeg meer. Maar als jij van plan bent om slechts 10.000 kilometer per jaar met de auto te gaan rijden, dan zou jij van diezelfde auto nog jaren plezier kunnen hebben.

Maar nogmaals, een auto wordt van de hand gedaan met een reden. Daarnaast kun je ervan uitgaan dat zodra iemand zijn zinnen heeft gezet op een andere auto, hij niet meer zal uitgeven aan zijn huidige auto dan nodig. Waardoor bijvoorbeeld een noodzakelijke onderhoudsbeurt wordt overgeslagen.

Bovendien is, behalve als je de auto tweedehands van een particulier koopt, zelden precies bekend wat er allemaal met de auto gebeurd is. En weet de huidige eigenaar dus ook niet wat er binnenkort allemaal stuk zou kunnen gaan.

Dit alles bij elkaar maakt de kans heel redelijk dat de auto gebreken zal gaan vertonen zodra je hem in bezit hebt. Zelfs al laat je 'm grondig controleren. Bijvoorbeeld bij een garage, of door middel van een aankoopkeuring.

Hoe je het best omgaat met mogelijke gebreken aan een tweedehands auto

De slimste manier van omgaan met gebreken, is ze incalculeren bij het kopen van een tweedehands auto.

Om dat te kunnen, zul je eerst een zo goed mogelijk inzicht moeten zien te krijgen in de kosten door gebreken die je mogelijk kunt verwachten. Het is daarom raadzaam om de auto die je op het oog hebt minimaal te laten controleren door een garage. Of een aankoopkeuring bij de ANWB, wanneer je nog wat meer zekerheid wilt.

Dit geeft je al een heel behoorlijk inzicht in de werkelijke staat van de auto en de kosten die je mogelijk kan verwachten.

Ook de algehele indruk van een auto vertelt veel over hoe er met de auto is omgegaan.

Als een auto bijvoorbeeld van binnen een indruk maakt, alsof er maar zelden naar omgekeken is, dan mag je ervan uitgaan dat de auto in zijn geheel zo behandeld is. Wat wil zeggen dat er niet meer geld aan uitgegeven is dan strikt noodzakelijk. Iets wat doorgaans ten koste zal zijn gegaan van noodzakelijk regulier onderhoud aan een auto.

Besparen op regulier onderhoud leidt op termijn meer dan eens tot veel en ook kostbare reparaties. En die neem je als nieuwe eigenaar het liefst niet voor je rekening.

Een auto die er daarentegen bij staat om door een ringetje te halen zo netjes, zal over het algemeen minder gebreken gaan vertonen. Simpelweg omdat vorige eigenaren goed voor de auto hebben gezorgd.

Wat tevens meespeelt is de reputatie van een auto. Aan een auto die bekend staat als betrouwbaar, zal doorgaans minder gaan mankeren dan aan een auto die een minder goede reputatie heeft op het gebied van betrouwbaarheid.

Waar weinigen aan denken als ze een tweedehands auto kopen is: hoe lang een auto niet is gebruikt, en onder welke omstandigheden de auto heeft stilgestaan.

Als een auto bijvoorbeeld een jaar buiten heeft stilgestaan voordat jij 'm besluit te kopen, dan kan dat mogelijk gebreken tot gevolg hebben die te wijten zijn aan het lange stilstaan.

Bijvoorbeeld, onderdelen van de remmen die door het stilstaan niet meer zo goed werken zoals zou moeten. Hierdoor kunnen remmen aan gaan lopen of vast gaan zitten, of harder slijten dan normaal.

Maar ook andere onderdelen van de auto kunnen er plotseling de brui aan geven als ze ineens weer aan het werk worden gezet. Of de uitlaat roest sneller door dan gebruikelijk, omdat vocht langere tijd rustig zijn verwoestende werk heeft kunnen doen.

Echter, te lang stilstaan heeft ook een negatief effect op bijvoorbeeld de distributieriem. Waardoor het raadzaam wordt om deze te laten vervangen voordat je met de auto gaat rijden.

En eigenlijk is het sowieso verstandig om direct alle vloeistoffen in een auto te laten vervangen voordat je een auto in gebruik neemt die lang heeft stilgestaan.

Tevens is het raadzaam om goed te bekijken hoeveel de banden te lijden hebben gehad van lang ongebruikt stilstaan. Door lang staan kunnen er vlakke plekken op de banden ontstaan. Daardoor kunnen banden meer herrie gaan produceren, en zorgen voor vervelende trillingen in het stuur.

Hiermee hebben we dus al snel een behoorlijke lijst van mogelijke mankementen, waarvan de kosten bovenop de aankoopprijs van een tweedehands auto zullen komen.

Dat hoeft overigens allemaal helemaal geen bezwaar te zijn. Want iedere auto moet op gezette tijden onderhoud hebben. En aan elke auto mankeert wel eens wat.

Maar bij het kopen van een tweedehands auto is het vooral belangrijk dat je zoveel mogelijk van de mogelijke kosten voor onderhoud en reparatie weet voordat je de auto daadwerkelijk koopt.

Op deze manier kun je de kosten meenemen in de onderhandeling over de prijs. Of je kunt met de verkoper een prijs overeenkomen, waarbij hij de reparaties en achterstalling onderhoud voor zijn rekening neemt.

Op deze manier een tweedehands auto kopen voorkomt in ieder geval een hoop onnodige ergernissen. En bovendien kan je er een hoop geld mee besparen. Schakel daarom, zeker als je zelf niet zo heel veel verstand van auto's hebt, altijd deskundige hulp in van een garage of van de ANWB.

Omdat wat je deskundigen moet betalen voor hun hulp, doorgaans slechts een fractie is van de kosten die je aan reparaties boven het hoofd hangen als je gebreken over het hoofd ziet, die op korte termijn mogelijk kunnen gaan ontstaan.

Uiteraard, als je jouw tweedehands auto bij een bedrijf koopt, dan heb je altijd garantie. Een garantie die je zal vrijwaren van een deel van de mogelijke reparatiekosten. Maar niet van ergernis en reparatiekosten na de garantietermijn.

Gerelateerd

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Daarom koop ik nog altijd alleen een auto die ik direct van eigen geld kan betalen.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €6500 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen