Hoe je de bandenspanning van je auto juist controleert

www.canstockphoto.nl

Menigeen blijkt serieus slordig met het controleren van de bandenspanning van de auto. Om deze reden zijn auto’s van na eind 2014 standaard uitgerust met TPMS, een automatisch systeem dat de bandenspanning monitort.

Echter wanneer het TPMS-lampje waarschuwt dat de bandenspanning te laag is, dan ben je al rijkelijk te laat met de bandenspanning controleren. Want als je rijdt met een bandenspanning die te laag is voor je auto dan slijten banden harder, is het brandstofverbruik hoger en vertoont de auto minder betrouwbaar rijgedrag. Iets wat het verschil kan betekenen tussen een ongeluk voorkomen of erbij betrokken raken.

Op gezette tijden de bandenspanning van je auto controleren is dan ook zeker geen overbodige luxe.

Wat is de juiste bandenspanning?

Wat de juiste bandenspanning is hangt af van de bandenmaat en het merk en type auto waar de banden onder zitten. Als je een bandenspanningstabel raadpleegt, dan ontdek je dat een band met de bandenmaat van 225/45 R17 onder een VW New Beetle een hele andere bandenspanning nodig heeft dan onder een BMW 325i Touring.

Daarnaast is de bandenspanning tevens afhankelijk van het type band. Want een autoband kan een zomerband zijn, maar ook winterband of 4-seizoenenband.

De bandenspanning die aanbevolen wordt voor jouw auto is de bandenspanning voor een zomerband. Omdat dat het type band is dat standaard onder een auto zit.

Een winterband heeft dezelfde bandenspanning nodig als een zomerband. Alleen bij een buitentemperatuur van meer dan 7 graden moet de bandenspanning 0.2 bar hoger zijn, zo adviseert de ANWB.

Bagage

Bovendien hebben de banden onder je auto een hogere spanning nodig wanneer je er volgeladen mee op vakantie gaat. Uiteraard moet je niet vergeten de bandenspanning weer te verlagen zodra je terug bent van vakantie.

Tevens varieert de bandenspanning door de buitentemperatuur en de temperatuur van de band.

Meet bandenspanning altijd met koude banden

De temperatuur van een autoband neemt toe zodra je met de auto gaat rijden en daarmee ook de spanning. Daarom moet je de bandenspanning altijd meten wanneer de banden nog koud zijn en je dus nog niet met de auto hebt gereden, of in ieder geval heel weinig.

Voor het meten van de bandenspanning moeten de meeste autobezitters een ritje maken naar het tankstation. Wanneer dat niet verder weg is dan 5 kilometer, dan kun je prima de bandenspanning direct meten.

Heb je aanzienlijk meer gereden dan 5 kilometer, of wil je de bandenspanning controleren terwijl je onderweg bent, wacht dan een kwartier voordat je de bandenspanning meet.

Waar vind ik de juiste bandenspanning voor mijn auto?

Om de bandenspanning goed te kunnen controleren moet je vanzelfsprekend eerst weten wat de juiste bandenspanning is voor de banden die onder jouw auto zitten.

De juiste bandenspanning voor jouw auto vind je veelal:

  • In het instructieboekje dat bij je auto hoort.
  • Op een sticker op de deurstijl aan de bestuurderszijde van de auto.
  • Op een stikker aan de binnenkant van het tankklepje.

Als nergens op een sticker de bandenspanning kunt vinden en je hebt ook het instructieboekje niet meer, dan kun je de juiste bandenspanning meestal wel achterhalen via een zogenaamde bandenspanningstabel.

Een bandenspanningstabel vind je onder andere hier en hier

LET OP!

De bandenspanning die vermeldt staat op de sticker ergens op jouw auto, in het instructieboek of op de bandenspanningstabel, is de bandenspanning voor de bandenmaat die standaard vanaf de fabriek onder jouw auto zijn gemonteerd.

Kijk, als je andere wielen dan de standaardwielen onder je auto hebt, wat de exacte bandenmaat is en zoek die bandenmaat op in de bandenspanningstabel. Het liefst uiteraard in combinatie met jouw merk en type auto. Maar anders met een auto die qua formaat en gewicht dicht bij jouw auto komt.

Kom je er zelf niet uit, dan kun je uiteraard altijd even langs een bandengarage rijden en daar om raad vragen.

Hoe betrouwbaar is bandenspanning check op kenteken?

Als veel mensen dezelfde vraag of hetzelfde probleem lijken te hebben, dan is er vroeg of laat op internet een antwoord te vinden op de vraag of een oplossing voor het probleem. Zo ook met betrekking tot de juiste bandenspanning voor onze auto.

Een website waar je via het kenteken van je auto de juiste bandenspanning kunt achterhalen is: https://www.watismijnbandenspanning.nl/

Het werkt relatief eenvoudig. Zodra je het kenteken van je auto hebt ingevoerd, toont de website het merk en type auto. Tevens toont de website een overzicht van bandenmaten die onder jou auto zouden kunnen zitten. De juiste bandenmaat vind je op de zijkant van de banden onder je auto.

Nadat je de bandenmaat hebt ingevoerd, geeft de website vanzelf de bandenspanning voor de banden onder jouw auto.

Onder de weergegeven bandenspanning staat vermeld dat het de bandenspanning voor een vol beladen auto betreft.

Uiteraard heb ik de proef op de som genomen en gekeken of de bandenspanning die gegeven wordt op de website overeen komen met de bandenspanning die de fabrikant van mijn auto opgeeft.

Tot mijn teleurstelling moest ik ontdekken dat de bandenspanning die weergegeven wordt voor mijn auto in de verste verte niet overeenkomt met wat de fabrikant opgeeft. Zie onderstaande afbeeldingen.

Wanneer je op de link Lees meer onder de vermelding De bandenspanning is op basis van volle belading klikt, wordt wel eerlijk verteld dat de weergegeven bandenspanning kan afwijken. En dat in het geval van een afwijking het advies van de autofabrikant moet worden gevolgd.

Maar ja, je probeert meestal juist de goede bandenspanning op basis van het kenteken te vinden, omdat je de gegevens die de fabrikant van je auto geeft niet hebt.

Bovendien vind ik de reden waarom ze ervoor kiezen om een bandenspanning op basis van volle belading weer te geven ook discutabel.

Ik citeer: “ Lang niet alle automobilisten controleren elke twee maanden hun bandenspanning. Het voordeel van de hogere adviesspanning is dat de banden over een langere periode op voldoende spanning blijven.

De website vervolgt met te vertellen dat een te lage bandenspanning onder andere zorgt voor een hogere bandenslijtage en dat het de wegligging vermindert. Maar langdurig rijden met een te hoge bandenspanning zorgt tevens voor overmatige bandenslijtage en verminderde wegligging.

Mijn advies is dan ook, gebruik het bandenspanning checken op basis van kenteken met zekere terughoudendheid. En ga, als je echt niet kan vinden welke bandenspanning de fabrikant van je auto adviseert, naar je garage of een naar een bandengarage om het te vragen.

Waar kan ik mijn bandenspanning controleren?

Dat de banden onder je auto de juiste spanning hebben is dermate belangrijk, dat de bandenspanning controleren en op orde brengen onderdeel is van een onderhoudsbeurt aan je auto. Ook wordt tijdens een apk-keuring de bandenspanning gemeten en kan de auto in theorie afgekeurd worden als deze onjuist is.

Ondanks dat is het een goede gewoonte om een keer per maand de bandenspanning te controleren. En voor elke lange rit die je met de auto gaat doen. Met name wanneer je aanzienlijk meer mensen en bagage aan boord hebt dan normaal. Omdat je dan wellicht zoals gezegd de bandenspanning wat zou moeten verhogen.

Maar is iedere maand niet wat veel?

Niet wanneer je je bedenkt dat de bandenspanning lager kan worden doordat:

  • De spanning in iedere autoband sowieso na verloop van tijd lager wordt.
  • Een band sneller leegloopt naarmate een auto meer stilstaat.
  • Een onzachte aanraking met een stoeprand of ander voorwerp de bandenspanning kan verlagen.
  • Schade aan band of velg een band langzaam kan laten leeglopen.
  • Een spijker, schroef of ander scherp voorwerp een band kan binnendringen en een lek kan veroorzaken.
  • Een ventiel en band door ouderdom en uitdroging een band sneller leeg laten lopen.
  • Temperatuur invloed heeft op de bandenspanning.

De meeste tankstations hebben een mogelijkheid om de bandenspanning te controleren. Meestal in de vorm van een metalen kast met het opschrift “Lucht / Air”, waarin zich een uitrolbare luchtslang bevindt en een bedieningspaneel waarop de juiste bandenspanning ingesteld en afgelezen kan worden.

Om gebruik te kunnen maken van het bandenspanningsapparaat heb je overigens wel vaak een 1 Euromunt of een 50 Eurocentmunt nodig. Gratis bandenpompen zijn er overigens ook nog best te vinden. Met name bij tankstations van Tango.

Een nadeel van gratis is overigens wel dat het soms langer duurt voordat een kapotte bandenpomp gemaakt is.

In 5 stappen de bandenspanning controleren

1) Zoek de juiste bandenspanning op voor de banden onder jouw auto

De juiste bandenspanning vind je in het instructieboekje, een sticker op de deurstijl aan de bestuurderszijde of op een sticker in het tankklepje.

2) Stel de juiste bandenspanning in op het bandenspanningsapparaat

Bijna elk bandenspanningsapparaat heeft wel een soort van bedieningspaneel waarop je eerst de juiste bandenspanning moet instellen alvorens je de aansluitmond van de luchtslang aansluit op het ventiel van je band.

Daar begin je dan ook mee. Maar let ook hier op. Want vaak verschilt de bandenspanning van de achterbanden van die van de voorbanden. Dus als je de bandenspanning instelt voor de voorbanden, plaats de aansluitmond van de luchtslang dan ook op het ventiel van de voorbanden.

En vergeet de bandenspanning op het bedieningspaneel niet aan te passen voor de achterbanden voordat je de aansluitmond van de luchtslang plaatst op het ventiel van de achterbanden.

3) Sluit de aansluitmond van de luchtslang aan

Voordat je de aansluitmond van de luchtslang op het ventiel kunt plaatsen moet je eerst het zwarte plastic ventieldopje van het ventiel afdraaien. Dit ventieldopje is bedoeld om stof, zand en troep uit het ventiel te houden. Vergeet dan ook niet om het ventieldopje direct weer op het ventiel te draaien zodra je klaar bent met het controleren van de bandenspanning.

Plaats en druk de aansluitmond van de luchtslang krachtig op het ventiel. Zodra de aansluitmond goed geplaatst is zul je horen dat er pulserend lucht in de band wordt gepompt of lucht uit de band wordt verwijderd totdat de juiste bandenspanning is bereikt.

4) Wacht op het geluidsignaal van het bandenspanningsapparaat

Tijdens het controleren van de bandenspanning door het bandenspanningsapparaat zal er zoals gezegd lucht in de band worden gepompt of uit de band worden verwijderd. Dat betekent inderdaad dat je met een bandenspanningsapparaat bij een tankstation niet alleen de bandenspanning kunt verhogen, maar ook verlagen.

Zodra de bandenspanning juist is zal het bandenspanningsapparaat een signaal geven in de vorm van kortstondige piepjes die stoppen zodra je de aansluitmond van de luchtslang van het ventiel haalt.

5) Verwijder de aansluitmond van het ventiel

Zodra het signaal klinkt van het bandenspanningsapparaat, kan de aansluitmond van het ventiel verwijderd worden en het ventieldopje worden teruggeschroefd op het ventiel.

Herhaal de 5 stappen voor alle 4 de banden en vergeet niet om af en toe ook de bandenspanning van het reservewiel te controleren, als je auto tenminste nog een reservewiel heeft. De bandenspanning van het reservewiel mag tot 0,5 bar hoger zijn dan de aanbevolen bandenspanning.

Je ziet: de bandenspanning controleren is absoluut niet moeilijk wanneer je even weet hoe het moet en het gewoon een keer of wat gedaan hebt.

Bandenspanning controleren na melding TPMS

Auto’s met een bouwjaar van na eind 2014 zijn standaard voorzien van TPMS. TPMS staat voor Tyre Pressure Monitoring System en is bedoeld om de bestuurder te waarschuwen wanneer de bandenspanning 20% lager is dan de voor de auto voorgeschreven bandenspanning.

TPMS mag op elke auto met een bouwjaar van na 31 december 2017 geen gebreken vertonen. TPMS is verplicht geworden nadat het sterke vermoeden ontstond dat te veel automobilisten de bandenspanning te weinig controleren en dat veel ernstige ongelukken voorkomen hadden kunnen worden als de bandenspanning op de betrokken auto’s in orde was geweest.

Wanneer de spanning van een band teveel afwijkt, zal de TPMS in je auto een melding op het dashboard tonen via het bovenstaande gele waarschuwingslampje dat zal gaan branden. Het is dan zaak om zo snel mogelijk een tankstation op de zoeken om de bandenspanning te controleren.

Overigens werkt TPMS niet altijd feilloos. Wat betekent dat het systeem ook een melding zou kunnen geven terwijl er niets aan de hand is. Maar controleer in ieder geval altijd zo snel mogelijk de bandenspanning na een melding van TPMS. Om zeker te weten dat alles in orde is.

Zoals je inmiddels hebt begrepen is regelmatig de bandenspanning van je auto controleren slim om te doen. Want daarmee ga je veiliger op pad, je bespaart brandstof en je doet ook nog eens langer met je banden.

Gerelateerd

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Daarom koop ik nog altijd alleen een auto die ik direct van eigen geld kan betalen.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €6500 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen