Hoe je jouw auto goedkoop door de APK keuring krijgt

goedkoop een verse APK keuring krijgen

Voor menigeen is de auto naar de APK brengen altijd weer een spannend moment. Zeker wanneer een auto al aardig op leeftijd is en het budget voor eventuele reparaties niet heel groot.

Gelukkig zijn er een paar slimme geldbesparende manieren waarmee je een auto veelal goedkoop door de APK keuring heen kunt slepen.

Was je auto en maak 'm goed schoon

Zelf doen is in heel veel gevallen de manier om heel snel en heel veel geld te besparen. Je auto APK goedgekeurd krijgen is daar geen uitzondering op.

Maar wat als je nou totaal geen verstand van auto's hebt, kun je dan wel dingen zelf doen voor de APK?

Ja, dan nog steeds zijn er een aantal dingen die je heel eenvoudig zelf kan doen. Bijvoorbeeld je auto goed wassen, poetsen en van binnen schoonmaken voordat je de auto naar de APK brengt.

Want ook voor een auto geldt: de eerste indruk telt. Met andere woorden: wanneer je auto er goed gewassen en netjes verzorgd bij staat, dan zal de APK keurmeester er onbewust vanuit gaan dat jij je auto netjes behandelt, er zuinig op bent en dat er waarschijnlijk dan ook niet veel aan de auto zal mankeren.

Mocht er per ongeluk toch wat mis zijn met de auto, dan zal een schone auto helpen om bij dingen die twijfelachtig zijn het voordeel van de twijfel te krijgen.

Kortom: een schone auto kan net dat kleine beetje helpen om je auto door de APK te helpen.

Wacht niet tot het laatste moment

Haast hebben leidt vaak tot hogere kosten dan nodig. Zorg er om deze reden dan ook voor dat je jouw auto op tijd APK laat keuren. Op tijd is ongeveer een maand voordat de keuring afloopt. Wanneer de keuring precies afloopt staat op het huidige APK keuringsrapport. Maar je kunt de precieze datum tevens terugvinden op www.rdwcheck.nl middels het opgeven van het kenteken van je auto.

Als je nog ongeveer een maand hebt voordat de APK afloopt, en je auto wordt afgekeurd, dan heb je nog ruim de tijd om naar de goedkoopst mogelijke oplossing te zoeken om je auto alsnog door de APK te krijgen.

Loop zelf de APK keuringspunten na waar een auto vaak op afgekeurd wordt

De APK is bedoeld om zeker te stellen dat auto's veilig aan het verkeer deelnemen en het milieu niet overmatig belasten.

Om dat te bewerkstellingen wordt door een APK keurmeester nauwkeurig een aantal keuringspunten afgelopen.

Waaronder een aantal keuringspunten waar een auto vaak op afgekeurd wordt, maar die je zelf eenvoudig kunt controleren:

  1. Verlichting - Bekijk of alle verlichting op je auto het ook daadwerkelijk doet, en of de glaasjes heel zijn. Met uitzondering van de binnenverlichting. Die hoeft het voor de APK niet te doen.
  2. Banden - Bekijk of de banden voldoende profiel hebben en of ze de juiste spanning hebben
  3. Ruitenwissers/ruitensproeier - Bekijk of het rubber van de ruitenwissers niet is uitgedroogd en versleten is en of ze de ruiten nog goed genoeg schoon wissen. Controleer direct ook of er nog ruitensproeiervloeistof in het reservoir zit en of de ruitensproeier het nog doet.
  4. Remmen - Je auto moet goed remmen. Maar tevens moet je auto rechtuit blijven rijden als je hard remt. Controleer de remmen ook visueel. Zijn de remschijven en remblokjes nog dik genoeg? En zit er niet teveel roest op de remschijven? Remleidingen mogen overigens niet roesten en in rubberen remslangen mogen geen scheurtjes zitten. Ook moet de handrem goed werken.
  5. Uitlaat - De uitlaat moet gasdicht zijn voor de APK. Vaak kun je een lek in de uitlaat horen, en soms ook ruiken doordat uitlaatgassen het interieur binnendringen wanneer je bijvoorbeeld een raam opent.

Meer over APK keuringspunten en een APK checklist vind je hier.

Zoek slim een APK keuringstation uit

Je auto APK laten keuren kan bij heel veel garages. Waarbij de kosten van de APK gering zijn, en de APK soms zelfs gratis is, wanneer je tegelijkertijd je auto een beurt laat geven.

De kosten voor alleen een APK keuring uitvoeren zou daarentegen nog wel eens tegen kunnen vallen.

Bovendien zal het overgrote deel van de bedrijven die APK keuren aanbieden, je de kosten van een APK direct na het uitvoeren van de keuring laten betalen. Ook als de auto is afgekeurd.

Wat betekent dat bij een herkeuring de hele auto weer opnieuw gekeurd zal worden. Hierbij is altijd de kans aanwezig dat er dan wat gevonden zal worden wat de eerste keer onopgemerkt is gebleven, of wat door de vorige keurmeester niet als afkeurpunt beschouwd werd. Bovendien zul je ook de herkeuring moeten betalen.

Om deze reden is het slim, als je je auto alleen APK wilt laten keuren, om dat te laten doen bij een APK keuringsstation: waar APK keuren niet al te duur is en waar je binnen een redelijke termijn terug kan komen om alleen de afkeurpunten nog een keer te laten bekijken.

Goedkoop APK keuren kan bijvoorbeeld bij Kwik-Fit. Hier heb je voor EUR 24,95 een nieuwe APK op je auto. Eventuele afkeurpunten kun je vaak dezelfde dag nog laten herbekijken.

Kwik-Fit is slechts een voorbeeld van een garagebedrijf dat goedkoop APK keuringen aanbiedt. Het loont dan ook zeker de moeite om in je eigen woonomgeving rond te kijken wie APK keuringen uitvoert, wat de kosten zijn en hoe het herkeuren geregeld is.

Zoek een kleine onafhankelijke garage en zoek zelf tweedehands onderdelen

Zeker met de al wat oudere auto is het doorgaans raadzaam om weg te blijven van merkendealers. Vooral wanneer deze bedrijven hoofdzakelijk werken met nog jonge monteurs en stagiaires.

Want hoe goed die jongens ook proberen hun werk te doen, ze missen doorgaans gewoon de ervaring van een doorgewinterde monteur bij bijvoorbeeld het netjes iets los krijgen wat door de jaren heen goed vast is gaan zitten. Bovendien zal het een onervaren monteur veel meer tijd kosten.

En dat iets serieus vast gaat zitten of zelfs is vastgeroest, is bij een oudere auto meer regel dan uitzondering.

Beter is dus om voor je oudere auto op zoek te gaan naar een kleine betrouwbare onafhankelijke garage. Maar het beste ben je af wanneer je een garage vindt waar ze bereid zijn zelf meegebrachte onderdelen voor je te monteren.

Op deze manier kan je zelf op jacht naar tweedehands onderdelen die nodig zijn om je auto door de APK heen te helpen. Maar wees altijd wel zo slim om met je monteur te overleggen welke onderdelen tweedehands gezocht kunnen worden en bij welke onderdelen het slimmer is om ze nieuw te monteren.

Een koplamp is bijvoorbeeld een onderdeel wat je gerust tweedehands kunt kopen. Want nieuw zijn ze voor vrijwel iedere auto behoorlijk duur, terwijl je ze tweedehands vaak voor een paar tientjes hebt.

Anders wordt het bijvoorbeeld bij een remklauw of remcilinder die een vastgeroest exemplaar op jouw auto moet vervangen. Want remklauwen en remcilinders roesten niet zomaar vast. Dat is namelijk negen van de tien keer te wijten aan gebrekkig onderhoud aan het remsysteem in het algemeen.

Je mag dan ook min of meer van geluk spreken wanneer slechts een van de remcilinders of remklauwen vastgeroest zit. Bovendien is het alles behalve slim om risico te nemen met het remsysteem van je auto.

Laat onderdelen zoals het remsysteem dan ook altijd over aan de deskundigheid van de automonteur en laat hem daarvoor zelf de onderdelen regelen.

En dan is er nog een categorie onderdelen waarbij de prijs van een tweedehands onderdeel al snel hoger kan worden dan de prijs van een nieuw onderdeel. Dit is het type onderdeel waar de monteur hoogstwaarschijnlijk nog wat aan moet doen of aan schoon moet maken voordat het betrouwbaar op jouw auto gemonteerd kan worden. En de uren die de monteur daarmee bezig is moeten uiteraard ook betaald worden.

Overleg daarom nogmaals goed met je monteur welke onderdelen tweedehands kunnen worden gekocht en laat zijn deskundigheid daarbij doorslaggevend zijn.

Doe zelf wat je zelf kunt

De uren die een monteur met je auto bezig is zijn behoorlijk duur. Je bespaart dan ook snel veel geld wanneer je reparaties zelf ter hand neemt. En vanzelfsprekend bespaar je het meeste op reparaties waar nu eenmaal veel uren in gaan zitten.

Dat bijvoorbeeld ruitensproeiers niet werken kan komen omdat:

  1. Ruitensproeiervloeistof bijgevuld moet worden.
  2. Dat het pompje van de ruitensproeier niet meer werkt.
  3. Dat de schakelaar van de ruitensproeier het begeven heeft.
  4. De ruitensproeiers verstopt zitten.
  5. Er een slang lekt of losgesprongen is die loopt van ruitensproeiervloeistofreservoir naar ruitensproeier.

Kortom, iets wat een kleinigheidje lijkt kan soms al snel uitdraaien op serieus naar een storing zoeken. En ook de uren die een monteur moet besteden aan het vinden van een storing zul je terug gaan vinden op de rekening.

Dat betekent dat je flink geld bespaart bij elke storing die je zelf oplost en elke reparatie die je zelf uitvoert.

Concluderend kunnen we stellen dat goedkoop je auto door de APK krijgen grotendeels valt of staat bij jouw eigen bereidheid om zelf actie te ondernemen, zelf op onderzoek uit te gaan, en zelf dingen te regelen en te repareren.

Heb je die bereidheid niet of ontbreekt het je simpelweg aan tijd om dingen zelf te doen, houd er dan op zijn minst rekening mee dat de volgende APK keuring voor je al wat oudere auto behoorlijk in de papieren zou kunnen gaan lopen. Zeker wanneer je de afgelopen jaren toch wel wat teveel beknibbeld hebt op het onderhoud van je auto.

Gerelateerd

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Daarom koop ik nog altijd alleen een auto die ik direct van eigen geld kan betalen.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €6500 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen