Zo houd je de kosten van een APK-keuring zo laag mogelijk

Wanneer je auto al wat ouder is moet deze APK gekeurd worden. APK staat voor: Algemene Periodieke Keuring. Een keuring die voor de meeste auto's jaarlijks herhaald dient te worden. De APK-keuring is bedoeld ter bevordering van de verkeersveiligheid en het milieu.

Bij een auto die voor een APK-keuring wordt aangeboden, zal dan ook worden bekeken of deze nog veilig genoeg is om aan het verkeer deel te mogen nemen en of deze het milieu niet zwaarder belast dan voorgeschreven.

Wanneer moet een APK-keuring op je auto worden uitgevoerd?

Doorgaans moet een APK-keuring op je auto jaarlijks worden uitgevoerd. Je krijgt van het RDW vanzelf bericht zes weken voordat een nieuwe keuring moet worden uitgevoerd. Bij welke RDW erkende garage of RDW erkend keuringstation je vervolgens de keuring laat uitvoeren is aan jou.

Uitzonderingen op het jaarlijks APK keuren zijn auto's die gebouwd zijn na 1 januari 2005. Deze auto's hoeven pas na vier jaar voor het eerst gekeurd te worden. Vervolgens volgen er nog twee tweejaarlijkse termijnen waarin de auto gekeurd moet worden. Pas daarna moet de auto elk jaar voor een APK-keuring verschijnen.

De tweede uitzondering is de klassieke auto van 30 jaar en ouder. Deze auto's hoeven maar eens per twee jaar aangeboden te worden voor een APK-keuring. Heb je een auto van voor i januari 1960, dan hoeft deze helemaal niet meer APK gekeurd te worden.

Wat is een APK-keuring niet

Wat een APK-keuring is, dat is al gezegd. Namelijk, een algemene periodieke keuring ten behoeve van de verkeersveiligheid en het milieu. Wat een APK-keuring dan ook niet is, is een keuring die wat verteld over de staat van onderhoud van de auto. Met andere woorden: Een auto met een gebrekkige staat van onderhoud kan zomaar aan de keuringseisen van de APK voldoen en goedgekeurd worden. Houd dit vooral in gedachten wanneer je een auto gaat kopen.

Voor je huidige auto betekent dit, dat een grote beurt vaak helemaal niet nodig is om de auto APK goedgekeurd te krijgen. Uiteraard staat het buiten kijf dat een goed onderhouden auto niet alleen fijner rijdt en betrouwbaarder is, maar ook langer meegaat en zonder al teveel problemen door de APK komt.

Maar nogmaals: het is niet zo dat alleen goed onderhouden auto's APK goedgekeurd worden. Sterker nog: Een goed onderhouden auto met een leeg ruitensproeierreservoir wordt APK afgekeurd omdat het niet verkeersveilig is om met een vuile voorruit te rijden.

Besparen op de kosten van de APK

Zoals gezegd: een grote onderhoudsbeurt voor je auto is niet nodig om 'm door de APK te krijgen. Handig is het uiteraard wel. Wanneer je auto toch onderhoud nodig heeft is het aan te raden dit met een APK-keuring te combineren. Je bent je auto dan maar één keer kwijt en bij veel garages zit de APK bij een grote beurt inbegrepen.

Echter, je kunt flink op de kosten van de APK-keuring besparen als je de moeite neemt enige tijd voor de keuring zelf even om de auto heen te lopen. Bijvoorbeeld: banden horen op de juiste spanning te zijn en moeten een profieldiepte hebben van minimaal 1,6 millimeter om te voldoen aan de APK keuringseisen.

Bij twijfel kun je dan, voordat je je auto gaan aanbieden voor de APK, langs gaan bij een bandencentrale en daar, wanneer nodig, je banden laten vervangen. Banden zijn bij een bandencentrale doorgaans stukken goedkoper dan bij uw garage. En bovendien hebt u meer keus.

Uiteraard moet alle verlichting op je auto werken en mag er geen vocht in bijvoorbeeld de koplampen en achterlichten zitten. Vocht komt vaak door een kapot glas of door een afdichting die vergaan is. Nieuwe koplampen zijn duur. Dus je kunt flink wat geld besparen door zelf op zoek te gaan naar een gebruikte koplamp, via Markplaats of een autodemontagebedrijf.

Dit zijn slechts twee voorbeelden waarmee je kunt besparen op de kosten voor een APK-keuring. Maar ook met kleine dingen die aan je auto mankeren kunt al snel veel geld besparen door de mankementen zelf te verhelpen, bijvoorbeeld een verstopte ruitensproeier.

Gerelateerd

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Daarom koop ik nog altijd alleen een auto die ik direct van eigen geld kan betalen.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €6500 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen