Doe DIT als het motormanagement lampje brandt of knippert

Op het dashboard van je auto bevinden zich allerlei controlelampjes, waaronder het motormanagement lampje. Een lampje dat oranje gaat branden als het verbranden van de brandstof in de motor niet verloopt zoals zou moeten.

Voor een lampje van het motormanagement dat brandt, hoef je je doorgaans niet direct naar de garage te spoeden. Behalve als de motor niet langer goed loopt. Dan is het zaak om wel zo snel mogelijk naar de garage te gaan.

Wat je over het motormanagement lampje moet weten

Het motormanagement lampje staat in verbinding met het motormanagement van je auto. Het motormanagement is een computer die ervoor zorgt dat:

  • Brandstof zo optimaal mogelijk verbrandt in de motor.
  • De motor zo zuinig mogelijk omgaat met de brandstof.
  • Het milieu zo min mogelijk belast wordt.

Hiervoor is de motor uitgerust met sensoren waarmee zolang de motor loopt constant metingen worden verricht. De resultaten van die metingen worden naar het motormanagement gestuurd om te bekijken of de metingen binnen de in het motormanagement vastgelegde toleranties vallen en of er iets bijgeregeld moet worden.

Zodra er een afwijking geconstateerd wordt, dan wordt dit doorgegeven aan de test unit van de computer. Deze zal een test uitvoeren en een foutcode produceren welke in het geheugen van de computer zal worden opgeslagen.

Vervolgens zal het motormanagement lampje direct gaan branden. Dit om jou als bestuurder van de auto te waarschuwen dat er in de motor iets niet helemaal in orde is en dat dit nagekeken dient te worden.

De opgeslagen foutcode kan bij de garage uitgelezen worden. En helpt de monteur bij het zoeken naar de fout en het oplossen ervan. Dit betekent allerminst dat het vinden van de fout gemakkelijk is. En dat het soms best wel even wat tijd in beslag kan nemen voordat een monteur de oorzaak van de fout heeft gevonden.

Vals alarm

Zeker bij oudere auto’s zal het voorkomen dat door de ouderdom van sensoren en vuiligheid op de stroomaansluitingen metingen worden gedaan door de sensoren die niet kloppen maar waardoor het motormanagement lampje wel zal gaan branden.

Het kan je dus met een oudere auto dan ook zomaar kunnen gebeuren dat er sprake is van vals alarm. En dat een monteur, als de motor tenminste goed loopt, het motormanagement lampje ofwel het check engine lampje zal resetten voor je en je weer op weg zal sturen met de boodschap: “Als het lampje binnen een week weer gaat branden, dan kom maar terug.”

Een brandend motormanagement lampje gaat namelijk niet altijd weer vanzelf uit als een afwijkende meting of foute meting zich slechts eenmalig voordoet. Maar vaak wel.

Dit komt doordat het motormanagement geregeld een zogenaamde self test doet. Hierdoor kan het lampje ook na enige dagen zomaar weer uitgaan wanneer zich weliswaar een afwijkende meting heeft voorgedaan, maar dit vervolgens niet nogmaals gebeurt.

5 dingen die je zelf simpel kunt controleren als het ‘Check engine’ lampje brandt

Een aantal van de vele mogelijke oorzaken waardoor het motormanagement lampje gaat branden kun je overigens eenvoudig zelf vinden en oplossen. Het is dan ook raadzaam eerst de volgende punten na te lopen voordat je naar de garage gaat.

Zoals gezegd gaat het lampje, dat ook wel ‘Check engine’ lampje genoemd wordt, branden op momenten dat er een afwijking optreedt in het verbranden van brandstof in de motor, waarmee onder andere het milieu zwaarder belast wordt dan de bedoeling is.

1) Controleer de tankdop

Bij menige auto hoor je vaak kortstondig een soort van sissend geluid zodra je de dop van de benzinetank losdraait. Dat betekent dat de benzinetank optimaal afgesloten is zodat er geen benzinedampen uit kunnen ontsnappen. Maar het betekent ook dat als je de dop van de benzinetank niet goed aandraait na het tanken, dit het ‘Check engine’ lampje kan gaan laten branden.

Controleer dan ook als eerste of de tankdop goed dichtgedraaid zit als het lampje gaat branden. Zeker wanneer dit vlak na het tanken gebeurt.

2) Controleer het oliepeil

Ook een te laag oliepeil kan tot gevolg hebben dat het ‘Check engine’ lampje gaat branden. Voor de zekerheid even de olie peilen voordat je besluit naar de garage te gaan kan dan ook zeker geen kwaad.

3)Controleer het luchtfilterhuis

Als de motor lucht aanzuigt vanaf een andere plek dan zou moeten, dan kan dat het motormanagement lampje ook gaan laten branden. En controle die je dan makkelijk ook zelf kunt uitvoeren is kijken of alle clips waarmee het luchtfilterhuis dicht zit nog wel allemaal op hun plek zitten.

4) Zitten de accupolen goed vast?

Een goede stroomvoorziening is ontzettend belangrijk in een moderne auto. Zo belangrijk zelf dat wanneer er ook maar iets mankeert aan deze stroomvoorziening dit kan zorgen voor allerlei vervelende onverklaarbare storingen.

Een storing in het motormanagement kan dus ook zomaar veroorzaakt worden door een minder goede stroomvoorziening.

Even kijken of de accupolen nog wel goed vastzitten op de accu is daarmee ook een controle die je makkelijk even zelf kunt doen voordat je een bezoek gaat brengen aan de garage.

5) Liggen de vloermatten goed?

Wat hebben vloermatten met motormanagement te maken vraag je je wellicht af. Meer dan je zou denken. Want een slecht passende en slecht liggende vloermat aan de bestuurderskant van de auto kan ervoor zorgen dat pedalen blijven handen of niet goed ingedrukt kunnen worden.

Een slecht liggende vloermat kan er om die reden zomaar voor zorgen dat het gaspedaal lichtjes blijft hangen terwijl je het rempedaal indrukt. Wanneer het blijven hangen van het gaspedaal geregistreerd wordt door het motormanagement, kan dit wederom tot gevolg hebben dat het inmiddels wel bekende lampje gaat branden.

Kun je zelf het ‘Check engine’ lampje resetten?

Als je het probleem hebt gevonden en opgelost, dan betekent dit helaas niet altijd dat het lampje daarna vanzelf uit gaat. Wanneer het lampje niet uit gaat dan zullen handmatig de foutcodes uit de computer gehaald moeten worden en zullen we het ‘Check engine’ lampje moeten (laten) resetten.

Ook dit kun je zelf doen met een apparaatje dat een OBD2 scanner wordt genoemd. Al vanaf enkele tientjes zijn dergelijke scanners te koop welke je via Bluetooth vanaf je smartphone kunt bedienen.

Alles wat je hoeft de doen om fouten uit te lezen en het ‘Check engine’ lampje de resetten is de OBD2 scanner in de OBD connector in je auto te steken en de software op je smartphone op te starten.

Wanneer je in Google de zoekopdracht: ‘OBD2 scanner’ invoert, dan worden je niet alleen de leveranciers getoond van OBD2 scanners, maar kun je tevens lezen en YouTube filmpjes bekijken over welke OBD2 scanner je het best kunt kopen.

Hoe lang mag je met een brandend motormanagement lampje doorrijden?

Inmiddels zul je begrepen hebben dat niet iedere storing even ernstig is. Dit houdt in dat je niet altijd met spoed naar de garage hoeft om te laten bekijken waardoor het motormanagement lampje gaat branden.

Als de motor prima loopt en de auto rijdt zoals hij altijd doet, dan kun je soms zelfs beter gewoon maar even doorrijden. Want zoals je inmiddels hebt kunnen lezen kan het lampje ook vanzelf weer uitgaan.

Even doorrijden zorgt er tevens voor dat als er echt iets fout is, dit opgeslagen wordt in de computer. Dat helpt de garage alleen maar om het probleem snel op te kunnen lossen.

Te lang doorrijden is uiteraard ook niet goed. Want het zou namelijk ook zomaar kunnen zijn dat er met het verbranden van de brandstof iets zodanig misgaat, dat het de katalysator kan gaan beschadigen. En dat is bij de meeste auto’s een dusdanig duur onderdeel dat je die liever heel wilt houden.

Een dag of 3 doorrijden voor je de garage belt kan prima, maar enkele weken tot een maand is doorgaans echt te lang.

Wanneer moet je snel naar de garage?

Als het motormanagement lampje niet alleen brandt maar ook gaat knipperen, dan is het wel verstandig om zo spoedig mogelijk een garage op te zoeken. Zeker als de motor slecht loopt en aanzienlijk minder vermogen lijkt te hebben.

Want dan is er vaak iets aan de hand met vitale onderdelen waardoor de brandstof in één of meerdere cilinders nauwelijks of helemaal niet meer verbrand wordt. Iets wat niet gezond is voor de motor en schade toe zou kunnen brengen aan onder andere de katalysator.

Wat een bezoek aan de garage zal gaan kosten als het motormanagement lampje brandt is koffiedik kijken. Want er zijn legio oorzaken die het lampje kunnen laten branden. Een klein aantal ervan zijn in dit artikel reeds genoemd. Verder zijn veel voorkomende oorzaken:

  • Kapotte sensoren.
  • Slechte stroomcontacten.
  • Slechte aarding van stroomcontacten.
  • Valse lucht.
  • Oude bougies.
  • Oude en/of slechte kwaliteit brandstof.
  • Slechte bedrading.
  • Vervuiling van onder andere het gasklephuis.
  • Kapotte katalysator.
  • Kapotte bobine.

Dit betekent dat de rekening van de garage kan variëren tussen enkele tientjes en enkele honderden Euro’s.

Omdat er zo ontzettend veel oorzaken zijn die het branden van het motormanagement lampje tot gevolg hebben, kun je ‘m wellicht vaker gaan zien branden dan je lief is. Maar nu weet je tenminste dat je niet altijd direct naar de garage hoeft. En dat je sommige storingen ook zelf makkelijk op kunt lossen.

Gerelateerd

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Daarom koop ik nog altijd alleen een auto die ik direct van eigen geld kan betalen.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €6500 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen