Last van trillen in het stuur? Dit zou de oorzaak kunnen zijn

Trillen in het stuur tijdens het rijden, kan het rijgenot behoorlijk verpesten. Maar naast dat het 't rijgenot negatief beïnvloed, kan dit trillen tevens onnodige slijtage tot gevolg hebben aan diverse onderdelen van de auto.

Te denken valt dan bijvoorbeeld aan banden en schokbrekers. Maar ook wielophanging en wiellagers kunnen onnodig te lijden hebben van trillen in het stuur.

Trillen van het stuur tijdens het rijden

Trillen in het stuur doet zich niet altijd onder dezelfde omstandigheden voor. Want trillen in het stuur kan zich voordoen bij hoge snelheid, maar ook bij lage snelheid. En soms zelfs alleen maar bij één bepaalde snelheid.

Echter, bij trillen in het stuur tijdens het rijden, zijn de meest voor de hand liggende oorzaken:

  • Banden niet goed gebalanceerd.
  • Een of meerdere banden hebben een te lage bandenspanning.
  • De wielen van de auto zijn niet goed uitgelijnd.
  • De velg, ofwel het wiel is krom.

Wanneer je nooit eerder trilling in het stuur hebt gehad, en ineens wel, dan zou het bijvoorbeeld kunnen zijn dat je kort daarvoor een stoeprand hebt geraakt, waardoor je een balansloodje dat op het wiel zat bent kwijtgeraakt.

Maar ook wanneer je diep door de blubber hebt gereden, kunnen grote hoeveelheden modder en zand in de wielen de onbalans veroorzaken.

Het goed schoonmaken van de wielen zou dan het probleem moeten verhelpen. Voor het plaatsen van een nieuw balansloodje op een wiel moet je echter even langs bij de bandencentrale, zoals bijvoorbeeld KwikFit.

Bij de bandencentrale kunnen ze tevens voor je bekijken hoe het met de uitlijning van de wielen onder je auto is gesteld. Want ook het slecht uitgelijnd zijn van de auto, kan de oorzaak zijn van het trillen in het stuur.

Met banden laten balanceren en wielen laten uitlijnen onder de auto is het probleem met trillen in het stuur meestal verholpen.

Blijf je echter trillingen in het stuur houden, dan is het zaak verder op onderzoek uit te gaan. Want ook een versleten schokdemper kan tot trillingen leiden. Maar ook slijtage aan de draaipunten van de wielophanging en speling in een wiellager kan trillingen tot gevolg hebben. Zeker bij hoge snelheden.

Maar ook kan een band ergens beschadigd zijn geraakt, waardoor de onbalans ontstaat.

Dergelijke problemen dienen zo snel mogelijk verholpen te worden.

Want een beschadiging aan een band, zou een klapband tot gevolg kunnen hebben. En versleten onderdelen in de wielophanging kan leiden tot onvoorspelbaar weggedrag van de auto. Iets wat mogelijk een ongeluk tot gevolg kan hebben.

Over ongelukken gesproken. Om een ongeluk te voorkomen moet soms ongenadig hard geremd worden. Zo hard, dat je wielen blokkeren en je banden slippen. Bij het blokkeren van de wielen kan het helaas gebeuren dat een plek op de band, in verhouding met de rest van de band, serieus wat rubber verliest. Of dat de band iets verdraait op de velg.

Ook daar kan onbalans door ontstaan, en dus trillen in het stuur. Ga ook in dit geval bij een goede bandengarage langs en vraag daar om advies. Met een beetje geluk weten ze te voorkomen dat je geen banden hoeft te vervangen om van de trillingen af te komen.

Vraag tevens advies bij een goede bandengarage wanneer je graag lichtmetalen velgen onder je auto wilt laten monteren die aanzienlijk groter zijn en breder zijn dan de standaardmaat die onder de auto hoort.

Want hoe groter de velg, en dus hoe lager de band, hoe korter het contactvlak wordt, gezien vanuit de rijrichting. En hoe korter en breder een contactvlak wordt, hoe meer deze zal vervormen tijdens het optrekken en remmen. Iets wat met name bij een voorwielaangedreven auto kan leiden tot trillingen in het stuur. Vooral bij het rechtuit rijden.

In dit geval is het trillen in het stuur meestal op te lossen door de banden zeer nauwkeurig op de juiste spanning te brengen en te houden.

Trillen van het stuur tijdens het remmen

Waar het trillen van stuur tijdens het rijden diverse oorzaken kan hebben, is er voor trillen in het stuur tijdens het remmen meestal maar een oorzaak aan te wijzen. Namelijk, kromme remschijven.

Remschijven kunnen krom raken, gewoon door slijtage. Waardoor trillen tijdens het remmen zich pas voor gaat doen, wanneer de remschijven toch al aan vervanging toe waren.

Echter, remschijven kunnen ook krom raken door plotseling grote temperatuursverschillen in de remschijf. Iets wat bijvoorbeeld zou kunnen ontstaan wanneer je, na zojuist stevig geremd te hebben, door een diepe plas rijdt. Waardoor in ieder geval een deel van de remschijf ineens sterk wordt afgekoeld.

Maar ook hard remmen voor een stoplicht en de voet op het rempedaal houden, terwijl je stilstaat, zou ervoor kunnen zorgen dat de remschijf op één plek te heet wordt. Iets wat zich met name kan voordoen wanneer je een automaat rijdt.

Daarom is het een goede gewoonte om, wanneer je met een auto rijdt die een automatische versnellingsbak heeft, altijd even je voet van het rempedaal te halen zodra je stilstaat. En de auto een klein stukje door te laten rollen voordat je het rempedaal weer intrapt.

Wat ook kan gebeuren, en waardoor je zowel tijdens het rijden als tijdens het remmen trillingen in je stuur kan hebben, is dat één of meerdere remklauwen vastzitten en hun werk niet goed meer doen.

Als dit het geval is, dan is dat overigens doorgaans wel te zien aan de kleur van de remschijven. Wanneer remschijven blauwachtig van kleur zijn, dan betekent dat doorgaans dat ze oververhit zijn geweest. Iets wat gebeurt, wanneer remklauwen vastzitten en de auto als het ware ook tijdens het rijden afremmen.

Ook hiervoor moet je naar een garage om het probleem te laten verhelpen. Tenzij je zelf handig bent uiteraard. Want remklauwen zijn vaak ook heel goed zelf te repareren en te reviseren, zodat ze hun werk weer naar behoren doen.

Banden vernieuwen, balanceren en uitlijnen blijft handwerk. En dus kunnen er fouten worden gemaakt. Ook kan er iets aan de hand zijn dat te wijten is aan de band zelf. En wat pas tot uiting komt zodra de band op de velg van je auto gemonteerd is.

Dingen die tot gevolg kunnen hebben dat vrij snel na het vervangen van de oude banden, door een set nieuwe banden, trilling in het stuur ontstaat.

Maar ook op de montage van nieuwe banden op je auto krijg je gelukkig garantie. Ga dan ook, zodra je trillingen voelt in het stuur, zo snel mogelijk terug naar de bandengarage waar je de banden hebt laten monteren. De meesten staan direct voor je klaar om het trillen in het stuur te verhelpen.

Iets wat helaas ook trillen in het stuur kan veroorzaken is een bandenwissel. Bijvoorbeeld een bandenwissel van zomerbanden naar winterbanden. Of andersom.

De oorzaak van trillen is in dat geval vaak, dat de banden niet op dezelfde plek teruggezet zijn als waar ze vanaf gehaald zijn. Daardoor zou het wiel dat eerst linksvoor zat, nu wel eens rechtsachter kunnen zitten. Vooral wanneer banden al wat ouder zijn en al wat versleten zijn, zou dit kunnen leiden tot vervelende trillingen in het stuur.

Je ziet, trillen in het stuur kan op behoorlijk wat manieren ontstaan. Begin het zoeken naar de oorzaak daarom altijd eerst bij de meest voor de hand liggende. En werk vandaar uit verder. Op deze manier vind je vroeg of laat altijd de exacte oorzaak.

Gerelateerd

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Daarom koop ik nog altijd alleen een auto die ik direct van eigen geld kan betalen.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €6500 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen