Waarom je winterbanden en zomerbanden nooit moet combineren

zomerbanden en winterbanden combineren slim?

Alleen winterbanden gebruiken voor de aangedreven wielen en op de andere twee wielen gewoon de zomerbanden laten zitten zou uit oogpunt van besparing wellicht een goed idee kunnen zijn. Tenslotte scheelt het twee banden kopen. Iets dat zomaar tweehonderd Euro zou kunnen schelen in de portemonnee.

Echter, vanuit het oogpunt van veiligheid zou winterbanden en zomerbanden combineren wel eens helemaal niet zo'n goed idee kunnen zijn. Omdat winterbanden hele andere eigenschappen hebben dan zomerbanden, zou het combineren van die twee op één auto wel eens hele onverwachte gevolgen kunnen hebben.

De functie van banden

De functie die banden onder je auto hebben is: ervoor zorgen dat er onder alle omstandigheden zo goed mogelijk contact is met het wegdek. Dat bewerkstellig je om te beginnen door de juiste band te kiezen voor de juiste omstandigheden.

Vandaar dat we zien dat er onder bijvoorbeeld een terreinauto andere banden gebruikt worden dan onder een bus. En dat we onder een personenauto weer andere banden gemonteerd zullen zien.

Echter, zelfs onder alle personenauto's zijn de banden niet gelijk. Wanneer we goed kijken zullen we onder een auto die bedoeld is om sportief mee te rijden, en waarmee hoge snelheden kunnen worden behaald, andere banden gemonteerd zien dan onder een auto die vooral veel comfort moet bieden aan de inzittenden.

Met andere woorden: wat voor een banden nodig zijn voor een auto is sterk afhankelijk van de eigenschappen van de auto en de omstandigheden waaronder de betreffende auto gebruikt wordt.

We kunnen gerust stellen dat de omstandigheden waaronder een autoband in de winter zijn werk moet doen, behoorlijk verschilt van de omstandigheden waarin een band zijn werk moet doen in de zomer.

Het verschil in de temperatuur van het wegdek kan bijvoorbeeld alleen al heel behoorlijk zijn. In de zomer kan de temperatuur van het wegdek zomaar de 40 graden overstijgen als de zon erop schijnt. In de winter zal de temperatuur van het wegdek zelden de 10 graden overschrijden.

Daar de temperatuur van het wegdek van grote invloed is op hoe een band zich gedraagt, zal het geen verbazing wekken dat er grote verschillen waar te nemen zijn in de gedragingen van een winterband ten opzichte van een zomerband.

Negatieve gevolgen van het combineren van autobanden

Een vergelijkbaar verschil in gedragingen kan optreden wanneer de omstandigheden hetzelfde zijn maar de banden verschillend.

Winterbanden zijn gemaakt om optimaal hun werk te doen onder koude, vochtige en soms gladde omstandigheden. Daardoor zullen winterbanden merkbaar slechter presteren onder warme zomerse omstandigheden.

Het tegenovergestelde geldt voor zomerbanden. Deze banden zijn gemaakt om optimaal te presteren onder warme droge omstandigheden. Deze banden zullen dan ook aanzienlijk slechter presteren in winterse omstandigheden.

Wanneer we zomerbanden dan ook gaan combineren met winterbanden, waarbij we de winterbanden gebruiken op de wielen die de meeste grip nodig hebben, namelijk de wielen die aangedreven worden door de motor, dan zullen we daar onder normale omstandigheden voordeel van hebben.

De aangedreven wielen zullen onder normale omstandigheden inderdaad minder snel door gaan slippen en ook het afremmen zal onder normale omstandigheden beter gaan.

Echter, onder onvoorziene omstandigheden zouden er wel eens dingen kunnen gebeuren die je niet verwacht. En erger nog, die de veiligheidselektronica van de auto niet verwacht.

Bijvoorbeeld, een voorwielaangedreven auto zal normaal gesproken een onderstuurd karakter hebben. Hetgeen betekent dat bij verlies van grip in een bocht de auto de neiging zal hebben rechtuit te willen, in de richting van de denkbeeldige buitenrand van de bocht. Door nu geleidelijk het gas los te laten wanneer dit gebeurt, zal de auto weer in het goede spoor terecht komen.

Op deze gedraging is de veiligheidselektronica van de auto ook ingesteld. Veranderen we nu echter het weggedrag van de auto door het toepassen van verschillende banden op voorwielen en achterwielen, dan zou het geleidelijk gas loslaten bij het wegglijden van de auto wel eens kunnen resulteren in het wegglijden van de achterkant. Omdat zomerbanden op koud en nat wegdek minder grip hebben dan winterbanden.

Iets dat een gedraging zal zijn waar de elektronica van de auto geen rekening mee zal houden. En wat dan ook zou kunnen resulteren in zeer gevaarlijke situatie, waarbij aanzienlijke schade aan de auto zou kunnen ontstaan.

Besparen op winterbanden door zomerbanden en winterbanden te combineren zou dan ook wel eens kunnen leiden tot een onkostenpost door schade die de mogelijke besparing van tweehonderd Euro vele malen zal overstijgen.

Een betere optie zou dan nog zijn om helemaal geen winterbanden te kopen en de winter gewoon door te blijven rijden op je zomerbanden. Iets wat op zich prima kan wanneer je je auto maar weinig gebruikt en niet perse je auto nodig hebt om op je werk te komen.

Gerelateerd

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Daarom koop ik nog altijd alleen een auto die ik direct van eigen geld kan betalen.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €6500 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen