Waarom goedkoop een distributieriem laten vervangen een slecht idee is

Goedkoop een distributieriem vervangen

Dat goedkoop een distributieriem laten vervangen een bijzonder slecht idee kan zijn, heb ik ooit aan den lijve mogen ondervinden. Ik had een leuke auto op de kop weten te tikken, dus ik voelde me een blij man. Want de auto bleek na aankoop al snel een aangename reisgenoot.

Een fijne onderhoudsbeurt bij de garage was dan ook dik verdient. Ik leverde de auto vol vertrouwen bij de garage in, met slechts één opmerking: Een zacht bijna sissend geluid wat ik maar niet thuis kon brengen.

Hierom is de distributieriem vervangen zo duur

Een verontrustend telefoontje van de garage liet niet lang op zich wachten. De veroorzaker van het geluid bleek een beschadigde klep in de cilinderkop van de motor te zijn.

Toen de cilinderkop eenmaal naast de motor lag, trok de monteur de conclusie dat een dergelijke schade alleen veroorzaakt kon zijn door onkunde tijdens het vervangen van de distributieriem.

Dat de distributieriem onlangs vervangen was, dat wist ik. Want dat had de vorige eigenaar me trots verteld tijdens het bekijken van de auto. Een bewijs daarvan kon hij me echter niet overleggen.

Ik ga er met de kennis van nu dan ook vanuit dat het vervangen van de distributieriem gedaan is door een goedkoop “mannetje”, in plaats van door een garage.

Kortom, de motor van mijn auto had schade opgelopen. En schade aan de motor herstellen is doorgaans prijzig.

Wat ik me dan ook direct afvroeg was: hoe de monteur wist dat er sprake was van onkunde en waarom het vervangen van een distributieriem niet goedkoop kan. Want tenslotte is de distributieriem zelf niet eens zo gek duur.

De plek, de functie en de waterpomp

Van de monteur leerde ik, dat een distributieriem vervangen duur is bij veel auto’s door met name de plek waar de distributieriem zit. De distributieriem bevindt zich, bij een voorwielaangedreven auto, aan de zijkant van de motor en heeft als functie: het aandrijven van enkele essentiële onderdelen van de motor.

Wanneer het aandrijven van de onderdelen echter op wat voor een manier dan ook verstoord wordt, kan dit leiden tot onherstelbare motorschade.

De functie van de distributieriem is dus een hele belangrijke. Om deze reden wordt de distributieriem goed opgeborgen achter beveiligende kappen, zodat de aandrijving niet verstoord kan worden.

Een monteur zal dan ook eerst een aanzienlijke hoeveelheid onderdelen van de motor moeten verwijderen voordat hij bij de distributieriem kan om hem te vervangen. Dat maakt dat het vervangen van een distributieriem bij menig auto een monteur een halve dag kost en bij sommige auto’s zelfs een hele dag.

In de buurt van de distributieriem zit vaak ook de waterpomp. De waterpomp heeft als functie het rondpompen van de koelvloeistof door de motor. Wanneer koelvloeistof niet of onvoldoende wordt rondgepompt dan leidt dit tot oververhitting van de motor. Dus ook dat onderdeel moet te allen tijde goed functioneren.

Omdat de waterpomp in de buurt zit van de distributieriem, veelal door de distributieriem wordt aangedreven en bovendien even lang meegaat als een distributieriem, is het verstandig om de waterpomp tegelijk met de distributieriem te vervangen.

Wanneer de monteur al bezig is met het vervangen van de distributieriem dan is het vervangen van de waterpomp slechts een kwestie van het losdraaien van een paar schroeven.

Dat maakt dat het vervangen van de waterpomp in dit geval slechts enkele tientjes kost. Laat je de waterpomp echter zitten en gaat hij op een later tijdstip kapot, dan kost het vervangen van de waterpomp je evenveel als het vervangen van de distributieriem. Omdat daar dan precies dezelfde werkzaamheden voor verricht moeten worden.

Met andere woorden: de waterpomp laten zitten als je de distributieriem gaat vervangen is niet raadzaam.

De waterpomp is overigens niet het enige onderdeel dat een monteur zou moeten vervangen tijdens het monteren van een nieuwe distributieriem. Want bij een distributieriem is het belangrijk dat hij tijdens zijn levensduur op de juiste spanning wordt gehouden. Hiervoor zorgt de zogenaamde spanrol. Ook deze moet dus vervangen worden samen met de distributieriem.

Tijdens het monteren van de distributieriem is het tevens van het allergrootste belang dat de onderdelen die aangedreven worden door de distributieriem ten opzichte van elkaar niet verschuiven.

Dit alles bij elkaar maakt het vervangen van een distributieriem bij een auto een klus die je echt bij een vakman, of vakvrouw, moet laten uitvoeren. Omdat fouten gemaakt tijdens het vervangen van de distributieriem kunnen lijden tot serieuze schade aan de motor.

Dat er tijdens het vervangen van de distributieriem bij mijn auto fouten zijn gemaakt, zal inmiddels duidelijk geworden zijn. Maar er zijn niet alleen fouten gemaakt, ook de waterpomp en de spanrol waren niet vervangen.

Het vervangen van de distributieriem was kortom goedkoop maar bijzonder slecht uitgevoerd.

De distributieriem goedkoop laten vervangen door een mannetje heeft naast de kans op slecht uitgevoerd werk ook nog een andere niet te onderschatten nadeel. En dat is dat je bij een mannetje geen garantie hebt op de uitgevoerde reparatie.

Dat betekent dat als door het verkeerd monteren van de distributieriem schade aan de motor ontstaat, je die schade niet op dat mannetje kunt verhalen.

Bij een erkend garagebedrijf ligt dat anders. Bij een erkend garagebedrijf krijg je garantie op de uitgevoerde reparaties. Een erkend garagebedrijf is tevens verzekerd tegen schades die ontstaan uit een fout maken tijdens het uitvoeren van een reparatie.

Dit betekent dat als de motor van je auto schade oploopt door een verkeerd gemonteerde distributieriem, dit hersteld en vergoed zal worden door de garage waar je de reparatie hebt laten uitvoeren.

Hoeveel kilometer kun je rijden met een distributieriem?

Naar mijn mening is proberen te besparen op de kosten van het vervangen van een distributieriem iets wat je gewoon niet moet doen. Simpelweg omdat je vele malen meer kwijt bent als er schade aan de motor ontstaat door onkunde tijdens het vervangen van de distributieriem.

Bovendien gaat een op de juiste manier gemonteerde distributieriem tussen de 90.000 en de 120.000 kilometer mee, of maximaal 5 jaar. Dat betekent voor de meeste van ons dat in de tijd dat we een auto bezitten, we de distributieriem slechts één keer hoeven te laten vervangen.

Dat neemt uiteraard niet weg dat het vervangen van een distributieriem bij menig auto een dure reparatie is. Want 500 Euro ben je zomaar kwijt voor het vervangen van de distributieriem, de spanrol en een waterpomp, als deze tevens wordt aangedreven door de distributieriem.

Mijn ervaring is dat menig autobezitter op zoek gaat naar een andere auto zodra er dure reparaties aan zitten te komen, zoals bijvoorbeeld het vervangen van de distributieriem.

Dat is dan ook iets waar je extra op moet letten wanneer je een tweedehands gaat kopen. Probeer, voordat je een auto koopt, altijd de achterhalen bij welke kilometerstand de distributieriem vervangen is en wanneer dat was. En probeer er tevens achter te komen hoelang een auto stil heeft gestaan.

Zoals je hebt kunnen lezen is niet alleen het aantal gereden kilometers sinds het vervangen van de distributieriem van belang, maar ook hoe lang het geleden is.

Wanneer er bijvoorbeeld pas 20.000 kilometer met een distributieriem gereden is, maar het vervangen heeft 5 jaar geleden plaatsgevonden, dan zal de auto nu toch echt weer naar de garage moeten voor een nieuwe distributieriem.

En ook wanneer een auto langer dan een half jaar heeft stilgestaan, dan is het verstandig om de distributieriem uit voorzorg te laten vervangen.

Het is namelijk heel belangrijk dat het vervangen van de distributieriem op tijd gebeurt. Want als dat niet gebeurt, dan kan de distributieriem te ver verslijten, waardoor de onderdelen die aangedreven worden door de distributieriem ten opzichte van elkaar kunnen gaan verdraaien.

Dit kan ertoe leiden dat verschillende onderdelen in de motor elkaar gaan raken, met grote motorschade tot gevolg.

Hoe dat eruit ziet heb ik in mijn autoleven ooit ook eens mogen aanschouwen bij een van mijn auto’s. Ik kan je vertellen: het heeft ervoor gezorgd dat ik geen enkel risico meer neem met de vervangingstermijn van een distributieriem.

Maar dat terzijde. Dat een distributieriem vervangen moet worden, bij een auto die je graag zou willen kopen, is niet zo erg. Zolang je het maar weet voordat je de auto koopt.

Daarmee geef je jezelf de tijd om eens even rustig te onderzoeken hoeveel het vervangen van de distributieriem bij die auto precies kost. Dat gegeven kun je dan vervolgens meenemen in het onderhanden over de prijs van de auto. En dat is de enige verstandige manier om een distributieriem goedkoop vervangen te krijgen.

Gerelateerd

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Daarom koop ik nog altijd alleen een auto die ik direct van eigen geld kan betalen.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €6500 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen