Wanneer een distributieriem vervangen moet worden en wat de kosten zijn

De distributieriem is een cruciaal onderdeel in de motor van een auto. De distributieriem drijft onderdelen aan in de motor die in een oogwenk ernstig beschadigd kunnen raken wanneer ook maar de kleinste afwijking ontstaat in het bewegen van de onderdelen ten opzichte van elkaar.

Daarom is het op tijd vervangen van een distributieriem uitermate belangrijk. Echter, het tijdstip waarop de distributieriem vervangen moet worden is niet voor iedere auto gelijk. Bovendien is niet alleen het aantal gereden kilometers bepalend.

Wat een distributieriem vervangen noodzakelijk maakt

De distributieriem is een belangrijk onderdeel van de motor en aan slijtage onderhevig. Een distributieriem die te ver versleten is kan ernstige schade aan de motor veroorzaken. Dat betekent dat dit onderdeel op tijd vervangen moet worden.

De distributieriem zorgt er in een automotor voor dat de kleppen die brandstof aan de motor toevoegen en de kleppen die verbrande brandstof uit de motor afvoeren precies op tijd openen en sluiten en dat alle kleppen dicht zijn als de brandstof in de motor verbrand wordt.

Wanneer echter de onderdelen in de motor niet gelijktijdig en in dezelfde mate blijven bewegen, dan kan dit leiden tot ernstige schade aan de motor en dure reparaties.

Overmatige slijtage van de distributieriem kan er namelijk toe leiden dat deze als het ware verspringt. Hierdoor kunnen onderdelen in de motor die elkaar normaliter net niet raken, elkaar ineens wel gaan raken, waardoor het in een oogwenk een enorme ravage kan worden in de motor van een auto.

Veel problemen die je met een auto kan hebben maken zich op een één of andere manier kenbaar. Bijvoorbeeld door bijgeluiden, minder goed functioneren dan voorheen of een melding in de boordcomputer.

Aan een distributieriem die al te ver versleten is merk je echter helemaal niets. Die zal tot vlak voor hij het begeeft zijn werk doen zoals hij dat altijd gedaan heeft. Een kortstondig hard bonkgeluid en het vervolgens slecht lopen of helemaal niet meer lopen van de motor is het teken dat de distributieriem het begeven heeft en de motor van je auto mogelijk ernstige schade heeft opgelopen.

Alleen dit gegeven al maakt het onverstandig te lang door te rijden met een distributieriem die eigenlijk al vervangen had moeten worden.

Want een distributieriem vervangen mag dan doorgaans niet goedkoop zijn, een ingrijpende motorreparatie kost al snel een veelvoud van dat bedrag.

Wanneer een distributieriem vervangen nodig is

Wanneer een distributieriem vervangen moet worden is te vinden in het onderhoudsschema van je auto. Bij menig auto is dit onderhoudsschema te vinden in de documentatie die bij de auto wordt geleverd.

Echter, naarmate de auto vaker van eigenaar verandert, wordt de kans groter dat deze documentatie niet langer bij de auto geleverd wordt.

Gelukkig zijn er ook andere mogelijkheden om erachter te komen wanneer de distributieriem vervangen moet worden. Bijvoorbeeld door:

  • Merk, type en bouwjaar van je auto in te voeren in Google, plus de toevoeging “wanneer distributieriem vervangen”
  • Te bellen met een dealer of specialist van het merk auto dat jij bezit.

Een Volkswagen Golf bijvoorbeeld kan een 2 liter Dieselmotor hebben. maar kan ook uitgerust zijn met een 1.6 liter Dieselmotor of een 1.6, 1.8, en 2.0 liter benzinemotor.

Dit heeft tot gevolg dat bij precies dezelfde Volkwagen Golf van precies hetzelfde bouwjaar de distributieriem toch op een ander moment vervangen moet worden als ze niet ook precies dezelfde motor hebben.

Want bij de 2 liter Dieselmotor van de Volwagen Golf zal de distributieriem op een andere momenten vervangen moeten worden dan bij de 1.8 liter benzinemotor van de Volkwagen Golf.

In het algemeen kunnen we stellen dat het vervangen van een distributieriem afhangt van:

  • Het merk en type auto.
  • Het type motor dat je auto heeft.
  • Het bouwjaar van je auto.
  • Hoeveel kilometer er gereden is nadat de distributieriem voor het laatst vervangen is.
  • Hoe lang het geleden is dat een distributieriem voor het laatst vervangen is.

Globaal moet een distributieriem vervangen worden om de 90.000 tot 120.000 kilometer of om de 4 of 5 jaar.

Een distributieriem of toch een distributieketting?

Vroeger hadden automotoren een distributieketting in plaats van een distributieriem. Maar omdat fabrikanten het op een goed moment belangrijk gingen vinden dat een motor zo stil mogelijk zijn werk deed, werd de distributieketting steeds vaker vervangen door een distributieriem.

Nu vinden we een distributieketting echter weer steeds vaker terug in een automotor. Een groot voordeel van een distributieketting ten opzichte van een distributieriem is dat een distributieketting zelden vervangen hoeft te worden.

En mocht een distributieketting per ongeluk slecht worden, dan is dat vaak hoorbaar en zal de motor in veel gevallen een stuk minder goed lopen dan normaal. Een distributieketting zal er doorgaans niet zomaar de brui aan geven. En dat is zeker een groot voordeel ten opzichte van een distributieriem.

Het kan dus zomaar zijn dat ook jouw auto helemaal geen distributieriem heeft, maar een distributieketting.

Daarbij is het zeker niet ongebruikelijk dat er gedurende een bepaald bouwjaar besloten wordt om een ander type motor te gaan gebruiken. En zo’n nieuw type motor zou dan zomaar een ketting kunnen hebben in plaats van een riem. Maar andersom kan uiteraard ook.

Dat maakt het des te belangrijker om even goed uit zoeken of uit te laten zoeken welk type motor er precies in jouw auto ligt. Dan kom je in ieder geval nooit voor nare verrassingen te staan.

Wat gaat een distributieriem vervangen kosten?

Met zekerheid kan gesteld worden dat een distributieriem vervangen geen geringe kosten met zich meebrengt. Want bij menig auto kost het vervangen van een distributieriem aardig wat tijd.

Meestal omdat er eerst de nodige onderdelen van de motor verwijderd moeten worden voordat men bij de distributieriem kan. Daarbij is het vervangen van de distributieriem zelf een zeer nauwkeurig klusje.

Waarom goedkoop een distributieriem laten vervangen eigenlijk geen optie is

Bovendien vervangt een goede garage niet alleen de distributieriem, maar tevens de spanrol en eventuele geleiderollen. Ook is het een goede gewoonte om bij het vervangen van de distributieriem tevens de waterpomp te vervangen.

Dit zijn namelijk ook stuk voor stuk onderdelen die samen met de distributieriem aan slijtage onderhevig zijn en de levensduur van de distributieriem nadelig beïnvloeden als ze niet gelijktijdig vervangen worden.

Wellicht vraag je je af wat het vervangen van de waterpomp te maken heeft met het vervangen van de distributieriem.

De waterpomp wordt bij veel automotoren aangedreven door de distributieriem. En ook dit onderdeel slijt zoals gezegd. Een vergevorderde slijtage van de waterpomp leidt meer dan eens tot rare geluiden uit de motor. Tevens kan een versleten waterpomp gaan lekken.

Als een waterpomp vervangen moet worden, dan moeten grotendeels dezelfde werkzaamheden verricht worden als wanneer de distributieriem vervangen moet worden. Dat maakt ook het vervangen van een waterpomp tot een kostbare reparatie. En dat terwijl het onderdeel zelf meestal maar slechts enkele tientjes kost.

Vandaar dat menige goede garage ervoor kiest om de waterpomp tegelijk met de distributieriem te vervangen.

Je zult inmiddels begrijpen dat er nogal wat komt kijken bij het vervangen van een distributieriem en dat het doorgaans niet iets is wat in een uurtje gefikst is. Bovendien vraagt het vervangen van een distributieriem om de nodige vakmanschap. Want ruimte voor fouten is er niet. Omdat elke fout vroeg of laat kan leiden tot schade aan de motor.

De distributieriem van je auto laten vervangen door een goedkope beunhaas is in dit geval dan ook zeker niet de slimste optie. Temeer omdat je van Beun de Haas geen garantie op de reparatie kan verwachten.

Een gerenommeerde garage geeft uiteraard wel garantie op de door hun uitgevoerde reparatie. Zodat als er onverhoopt toch iets mis mocht gaan, jij als eigenaar van de auto niet met de brokken komt te zitten.

Ga voor het vervangen van een distributieriem dan ook altijd naar een gerenommeerde garage. En dan bij voorkeur een garage die bekend is met de auto die je hebt. Want die zullen dan wellicht tevens het gereedschap en het vakmanschap hebben om het vervangen van de distributie riem vakkundig en ook snel uit te voeren.

Want snel kan in deze betekenen dat het vervangen van een distributieriem aanzienlijk minder kost. Omdat de grootste kostenpost bij het vervangen van de distributieriem de uren zijn die een monteur ermee bezig is.

Gemiddeld zul je al snel zo’n 500 Euro kwijt zijn voor het vervangen van een distributieriem.

Dat is inderdaad geen goedkope reparatie. En het is vooral bij oudere auto's nog wel eens een reden om de auto te verkopen. Let bij het kopen van een tweedehands auto dan ook altijd op of en wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen.

Probeer bij het kopen van een tweedehands auto dan ook altijd te achterhalen hoe lang de auto al stilstaat. Want als een auto een jaar of langer stilgestaan heeft, dan is het ook verstandig om de distributieriem te laten vervangen.

Wanneer je dat gegeven slim meeneemt in de onderhandeling over de prijs, dan hoeft het vervangen van de distributieriem je alvast niets te kosten.

Onder het vervangen van een distributieriem kom je als autobezitter niet uit. Deze riem is een dusdanig belangrijk onderdeel dat je ook niet moet willen besparen op de kosten ervan. Want ernstige motorschade kan zonder meer het gevolg zijn wanneer een distributieriem niet vakkundig vervangen is of te lang doorgereden wordt met een distributieriem die eigenlijk al vervangen had moeten zijn.

Gerelateerd

Over mij

Dat een auto de slechtste investering is die je kan doen, is zo'n beetje het eerste wat ik leerde over auto's.

Daarom koop ik nog altijd alleen een auto die ik direct van eigen geld kan betalen.

Inmiddels rijd ik 3 decenia rond in tweedehands auto's. En was de duurste voor dagelijks gebruik €6500 en de oudste 30 jaar.

De ervaring die ik in al die tijd met tweedehands auto's heb opgedaan, deel ik graag met je op deze website.

Meest gelezen